19 دی: حکم پرونده اعضای باند مجرمان تقلب و افشای سوالات آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ در شهرستان پیرانشهر استان آذربایجان غربی صادر شد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، یکی از مهم‌ترین پرونده‌هایی که دستگاه قضایی برای احقاق حقوق عامه به آن رسیدگی کرده و منجر به صدور حکم شده است، پرونده موسوم به «باند مجرمین تقلب و افشای سوالات آزمون سراسری سال ۱۴۰۱» است که در دادگاه کیفری دو شهرستان پیرانشهر مورد رسیدگی قرار گرفت.
این پرونده ۲۳ متهم دارد که اتهام آنها ایجاد باند و شبکه تقلب در آزمون سراسری، تحصیل مال نامشروع، کمک به داوطلب خارج از ضوابط برگزاری آزمون برای پاسخ به سوالات، تلاش برای دستیابی به سوالات و پاسخ سوالات آزمون سراسری از طریق تشکیل باند و تشکیل شبکه تقلب از طریق وسایل غیرمجاز مثل وسایل الکترونیکی و رادیویی در هنگام برگزاری آزمون سراسری بوده است.
اعضای این باند با استفاده از وسایل الکترونیک از قبیل VIP CARD و هندزفری‌های مخصوص برای نصب در گوش داوطلبان، بواسطه گوینده مستقر در خارج از حوزه برگزاری آزمون با آموزش کددهی به دواطلبان و رمزنگاری سوالات و پاسخ‌ها، سعی در تقلب رسانی به داوطلبان برای پاسخ گویی به سوالات را داشتند.
قابل ذکر است متهمان این پرونده مبالغ سنگینی از داوطلبان بابت هزینه تجهیزات و دادن پاسخ‌های سوالات در آزمون سراسری دریافت کرده بودند.
بر همین اساس و پس از بررسی‌های دقیق قضایی و برگزاری جلسات دادگاه، متهمین این پرونده به حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم شدند.
همچنین یکی از متهمان پرونده از عوائد ناشی از فروش تجهیزات فنی تقلب، اقدام به خرید یک دستگاه خودروی ۲۰۷ کرده بود که دادگاه این خودرو را هم به نفع دولت ضبط کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :