19 دی: سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور گفت: در شهر‌های دارای تنش آبی از پاییز پارسال طرح‌های متعددی برای رفع مشکل در دست اجراست.

هاشم امینی معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: امروز بیش از ۳۷ میلیون نفر معادل ۵۴ درصد از جمعیت کشور در غالب ۲۶۴ مدول (بخش) تصفیه خانه، تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند.
امینی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مقابله با تنش آبی یادآور شد: سند مدیریت تنش آبی سالانه که سندی چهارساله و در راستای افزایش پایداری و تاب‌آوری شبکه‌های آب است، در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تدوین شده و به صورت هفتگی جلسات رصد و پایش برای کل شهرهای کشور در حال برگزاری است.
وی افزود: در حال حاضر در سطح کشور ۲۶۹ شهر دارای تنش داریم که در این شهرها پروژه‌های متعددی برای رفع تنش آبی در دست اجراست. اکثر پروژه‌ها نیز از پاییز سال گذشته آغاز شده و به مدار بهره‌برداری رسیده است. اینکه این روزها مشکل حادی در سطح کشور در زمینه تامین آب نداریم به دلیل اجرا و بهره‌برداری از پروژه اضطراری است.
وی در ادامه به سیاست‌های شرکت مهندسی آبفای کشور در زمینه مدیریت مصرف اشاره کرد و گفت: مسئله مدیریت مصرف یک مسئله چند وجهی بوده و صرفا به اقدامات فرهنگی خلاصه نمی‌شود. ما در آبفای کشور مدیریت مصرف را در قالب سیاست‌های فنی، قانونی، تعرفه‌ای و فرهنگی دنبال می کنیم.
معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: در زمینه اقدامات فنی مشترکان باید در قالب نصب ابزار آلات کم مصرف در منازل اقدامات لازم را انجام دهند و در زمینه سازمانی نیز ما با ایجاد سامانه‌های تله‌متری برای توزیع مناسب آب، اقدام کنیم.
امینی در ادامه از برخوردهای قانونی با مشترکان بد‌مصرف و پرمصرف آب خبر داد و خاطر نشان کرد: در کنار برخوردهای قانونی، اقدامات مختلفی در زمینه رفتار مشترکان انجام شده که در قالب اقدامات فرهنگی جای می‌گیرد. میانگین مصرف بهینه آب در کشور ۲۳۰ لیتر و میزان الگوی مصرف ملی ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز است. در این زمینه مشترکان بد‌مصرف کسانی هستند که بیش از ۲ برابر الگو، مصرف آب دارند و برای این دست از مشترکان، هم جرائم تعرفه‌ای داریم و هم در زمینه قطع انشعاب آنها اقدام خواهیم کرد.
سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور در زمینه اقدامات تشویقی برای مشترکان صرفه‌جو، اظهار داشت: قرار ما بر این است آب برای افراد کم‌مصرف یا دارای مصرف بهینه رایگان باشد. تعرفه پرمصرف‌ها نیز بر مبنای قیمت آزاد و تمام شده آب حساب می‌شود.
معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور در پایان از تعویض و اصلاح تجهیزات فرسوده شبکه آب و فاضلاب خبر داد و عنوان کرد: به مرور زمان تجهیزات آب و فاضلاب دچار فرسودگی می‌شود و نیاز به تعویض و اصلاح دارد. این اصلاحات به صورت روزانه در تمام شرکت‌های آب و فاضلاب کشور در حال انجام است تا بتوانیم کمترین میزان هدر رفت آب را داشته باشیم.
  • نویسنده :
  • منبع :