19 دی: رییس مرکز بهداشت قم با بیان اینکه برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع یکی از پنج هدف اصلی طرح عدالت و تعالی نظام سلامت و نیز سند تحول دولت مردمی در قم آغاز شد، گفت: مطابق شیوه‌نامه جدید سلامت خانواده، به‌ازای هر سه هزار نفر یک تیم پزشکی خانواده متشکل از دو مراقب سلامت و یک پزشک حضور دارند.
مجید اصغری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه ارتقای سطح رضایتمندی مردم رویکرد مهم مرکز بهداشت قم است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی لازم جهت اجرای این طرح به‌صورت آزمایشی در منطقه پردیسان استان قم انجام شده و امید می‌رود با اجرای آن شهروندان از نتایج و مزایای آن بهره‌مند گردند.
شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر قم واقع‌ شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
وی ادامه داد: نقش ماما در فرزندآوری و شاخص رشد جمعیت، خدمات تخصصی مامایی درحوزه بانوان و مادران باردار، آموزش‌های لازم در افزایش درصد زایمان فیزیولوژیک و ارتقای سلامت جامعه، از جمله وظایف کارشناس ماما در برنامه سلامت خانواده است.
وی همچنین با اشاره به اجرای طرح سلامت خانواده، بیان داشت: تا پیش‌ از این به‌ازای هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب بهداشت خانواده وجود داشت که هم اکنون به‌ازای هر یک‌هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت در استان قم پیش‌بینی‌ شده‌است.
رییس مرکز بهداشت قم عنوان کرد: با اجرای برنامه سلامت خانواده، دسترسی مردم به خدمات سلامت تسهیل و با سیستم نظام ارجاع همشهریان با کمترین تاخیر و به‌سهولت از خدمات تخصصی با حداقل هزینه‌ها بهره‌مند خواهندشد.
وی همچنین با اشاره به پیگیری مستمر مراقبین سلامت در مراکز و پایگاه‌های بهداشتی، اظهار داشت: با اقدامات انجام شده طی دو سال گذشته، آمار مرگ مادر و کودک در استان کاهش چشمگیری داشته‌است.
اصغری با اشاره به مزیت‌های زایمان طبیعی در برابر سزارین، یادآور شد: یکی از مباحث و مسائل مهمی که باید در جامعه نسبت به آن فرهنگ سازی شود مساله اهمیت زایمان طبیعی در ارتقائ سلامت مادر و نوزاد است.
وی با اشاره به ارائه خدمات سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد در مراکز خدمات جامع سلامت اضافه کرد: ریشه بسیاری از مباحث حوزه جمعیت مانند طلاق، سقط‌جنین و ناباروری، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها وغیره ریشه در عدم توجه یا اطلاع افراد و خانواده‌ها نسبت به‌سلامت روانی و اجتماعی دارد که با دریافت این خدمات از مراکز مذکور امیدواریم نتایج خوبی در جامعه باشیم.
رییس مرکز بهداشت قم همچنین عنوان کرد: در راستای حفظ سلامت مردم، نظارت‌های مستمر توسط کارشناسان و بازرسان بهداشت محیط و حرفه ای از اماکن، واحدهای صنفی و صنعتی استان قم در حال انجام بوده و با متخلفان برابر ضوابط و قوانین برخورد می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :