19 دی: مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای نخستین بار پس از بهبود مناسبات دوجانبه در مسکو دیدار کردند که این ملاقات با توافق طرفین برای از سرگیری فعالیت وابستگان نظامی در سفارتخانه ها در ریاض و تهران همراه بود.

امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در رویدادهای بین المللی نظامی – امنیتی روسیه به مسکو سفر کرده است، ملاقات هایی با دیگر مقام های نظامی شرکت کننده در کنفرانس امنیت بین الملل و نمایشگاه آرمی ۲۰۲۳ داشت.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه این اجلاس با طلال عبدالله العطیبی جانشین وزیر دفاع عربستان سعودی دیدار و گفت و گو کرد.

به گفته وابسته نظامی سفارت ایران در روسیه، این نخستین ملاقات رسمی بین مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، پی از بهبود مناسبات دوجانبه بود. 

گفت و گو درباره نقشه راه همکاری های نظامی

در این دیدار، طرفین بر اراده دو کشور جهت اجرایی کردن توافق اخیر در زمینه احیا و توسعه روابط تاکید و آن را در راستای منافع دو ملت و کشورهای منطقه و جهان اسلام ارزیابی کردند.

مقامات نظامی ایران و عربستان در این دیدار با تاکید بر نقش نیروهای مسلح در این روند، تداوم گفتگوها و دستیابی به طرح و نقشه راه مناسب در این حوزه را ضروری دانستند. 

توافق برای تبادل وابستگان نظامی

در این دیدار، مقرر شد وابستگان نظامی دو کشور در اسرع وقت مبادله و در محل ماموریت مستقر شوند. 

امیر سرتیپ نصیرزاده روز دوشنبه در نخستین روز سفر خود به مسکو در نمایشگاه مجمع بین المللی فنی– نظامی روسیه موسوم به آرمی فروم ۲۰۲۳ در پارک پاتریوت در غرب مسکو حضور یافت و دیدارهایی نیز با برخی مقامات شرکت کننده داشت. وی، سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه را در بازدید از غرفه ایران در این نمایشگاه همراهی کرد.

صنایع دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران ضمن حضور فعال در این نمایشگاه، بخش های متنوعی از تولیدات نظامی و دفاعی کشورمان را در معرض دید شرکت کنندگان قرار داده‌اند.

این نمایشگاه از ۱۴ تا ۲۰ اوت (۲۳ تا ۲۹ مرداد) در غرب مسکو برپا است و حدود یک هزار و ۵۰۰ شرکت دفاعی روسیه و ۸۵ شرکت خارجی از هفت کشور در آن شرکت کرده‌اند. 

جانشین ستاد کل نیروهای مسلح همچنین روز سه شنبه در سخنانی در یازدهمین کنفرانس امنیت بین الملل در مسکو به تبیین دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران درباره ملزومات شکل گیری جهان چندقطبی و تأثیرگذاری انقلاب اسلامی در شرایط کنونی گذار در نظام بین الملل پرداخت.

  • نویسنده :
  • منبع :