19 دی: موسسه کپلر در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد در ماه جاری میلادی (آگوست) صادرات نفت ایران به چین به روزانه ۱.۵ میلیون بشکه افزایش یافته است. این گزارش نشان می‌دهد ادعای غربگرایان داخلی درباره تخفیف روسیه به چین برای ربودن سهم ایران از این بازار کاملا دروغ بوده است.
موسسه کپلر که یکی از موسسات معتبر در زمینه رصد محموله‌های نفتی در جهان به شمار می‌رود، در گزارش خود اعلام کرد: ایران امسال صادرات نفت خود را افزایش داده است زیرا از نظر ژئوپلیتیکی قوی‌تر شده است و بیشتر محموله‌ها به چین می‌روند.
طبق این گزارش، چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان در این ماه حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرده است.
این موسسه در گزارش خود همچنین اعلام کرد: در ۷ ماه سال جاری میلادی میانگین صادرات نفت ایران به چین ۹۱۷ هزار بشکه در روز بوده که بالاترین رقم در نمودار کپلر از سال ۲۰۱۳ تاکنون است.
این گزارش همچنین می افزاید: معامله‌گران گفتند که دو گرید اصلی ایران در حال حاضر با تخفیف بیش از ۱۰ دلار در هر بشکه نسبت به برنت معامله می‌شوند که ارزان‌تر از انواع روسی هستند.
ادعای ربودن بازار نفت ایران در چین توسط روسیه دروغ از آب درآمد
سال گذشته بود که برخی رسانه های داخلی خبرهای متعددی از تخفیف روسیه به چین برای ربودن سهم ایران از بازار نفت این کشور منتشر کردند. آمار جدید کپلر از صادرات نفت ایران به چین نشان می‌دهد ادعای این رسانه‌ها کاملا کذب بوده است. آمارهای این موسسه نشان می‌دهد روند صادرات نفت ایران به چین نه تنها کم نشده، بلکه به بالاترین رقم در حداقل ده سال اخیر رسیده است.

  • نویسنده :
  • منبع :