19 دی: معاون درمان وزارت بهداشت در آستانه هفته دولت، به تشریح مهم ترین اقدامات و برنامه های در حوزه درمان، پرداخت و گفت: در حوزه اعتبار بخشی مراکز درمانی اگر بیمارستانی، درمانگاه طب ایرانی راه اندازی کند، نمره مثبت می‌گیرد.
سعید کریمی امروز در نشست خبری که به مناسبت تشریح دستاوردهای حوزه درمان و در آستانه هفته دولت در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: از زمان آغاز به کار وزارت بهداشت دولت سیزدهم با پیک کرونا مواجه بودیم و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای وزارت بهداشت، کنترل بیماری کرونا است که در این زمینه سازمان بهداشت جهانی نیز ایران را کشوری موفق در کنترل کرونا معرفی کرد.
کرونا مشکل جدی نیست
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط اضطرار کرونا پایان یافته است، خاطرنشان کرد: اکنون شرایط باثباتی داریم، گرچه کرونا هنوز تمام نشده، اما مثل قبل، مشکل جدی مان محسوب نمی‌شود.
کریمی با اشاره به تشکیل کمیته علمی کشوری کرونا از آغاز شیوع کرونا تاکنون، افزود: این کمیته هنوز ادامه دارد و حتی در مورد سایر مباحث بهداشتی و درمانی نیز کمیته‌های مشابه شکل گرفته تا از نظرات دانشمندان در هر حوزه و تخصصی بهره مند شویم.
اضافه شدن 15 هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم
وی در مورد توسعه بیمارستان ‌ها و تخت ‌های بیمارستانی، اظهار کرد: در طی این مدت، 106 بیمارستان ایجاد و 15 هزار و 399 تخت بیمارستانی اضافه شده است. تعداد تخت ‌های ویژه نوزادان 500 عدد بود که به دو برابر افزایش یافت و اکنون 1050 تخت PICU ایجاد شده است. همچنین، سه هزار تخت ویژه نیز در این مدت به ناوگان تخت بیمارستانی کشور اضافه شده است.
بیمارستان‌های دارای درمانگاه‌ طب سنتی امتیاز مثبت می‌گیرند
معاون درمان وزارت بهداشت درباره ارائه خدمات طب ایرانی در بیمارستان‌های کشور نیز گفت: حدود 400 فارغ‌التحصیل طب ایرانی در کشور داریم که کار تخصصی و علمی انجام می دهند. اداره کل طب ایرانی در این زمینه فعال است. در زمینه اعتباربخشی مراکز نیز اعلام کردیم که اگر بیمارستانی، درمانگاه طب ایرانی راه‌اندازی کند، نمره مثبت می‌گیرد.
صف انتظار کاشت حلزون شنوایی به صفر رسید
وی با بیان اینکه صف انتظار کاشت حلزون شنوایی به صفر رسیده است، گفت: تاکنون 2000 عمل جراحی کاملا رایگان کاشت حلزون انجام شده که بعضا بین 100 تا 200 میلیون هزینه داشته که با منابع وزارتخانه تامین شده است. بنابراین، چنانچه کودکانی با مشکل شنوایی متولد شوند، دیگر زمان طلایی را از دست نمی‌دهند.
معاون درمان وزارت بهداشت، ادامه داد: قانون تعرفه ‌گذاری خدمات پرستاری کار دیگری بود که در این دوره بعد از سال ‌ها به سرانجام رسید و امسال به سرانه سلامت اضافه شد و محاسبات آن ذیل سامانه کارآمد محاسبه می‌شود. امیدواریم این روند یک روال شده و قانون اجرایی شود.
توزیع 2800 پزشک متخصص در کشور با اولویت مناطق محروم
وی با تاکید بر اهمیت دسترسی عادلانه مردم به خدمات نظام سلامت، اظهار کرد: به منظور دسترسی عادلانه مردم کشورمان به پزشک، 2800 پزشک متخصص در حوزه معاونت درمان در دانشگاه های کشور با اولویت مناطق محروم توزیع شدند و به زودی فارغ التحصیلان جدید نیز توزیع می‌شوند.
تخصیص بودجه 7 هزار میلیاردی به صندوق بیماران خاص
معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: راه اندازی صندوق بیماران خاص و صعب العلاج اقدام مهم دیگرمان در این دوره است. سال گذشته این صندوق 5 هزار میلیارد تومان بودجه داشت و امسال با تلاش‌های صورت گرفته این رقم به 7 هزار میلیارد تومان رسیده است و 107 بیماری صعب العلاج تحت پوشش آن است.
وی افزود: در صورتی که برخی بیماری‌‌ها ذیل این 107 بیماری تحت پوشش نباشد، مبلغی خارج از شمول در اختیار بیمه سلامت قرار گرفته است و می‌توانند تا سقف 50 میلیون تومان به فرد پرداخت کنند که البته می‌ خواهیم این سقف به 100 میلیون تومان افزایش یابد.
کریمی با بیان اینکه در این دوره، 414 استاندارد خدمت و راهنمای بالینی ابلاغ شده است، گفت: نسخه الکترونیک از دی ماه 1400 آغاز و اکنون بالای 90 درصد اجرایی شده است، برنامه سلامت خانواده که پزشکی خانواده جزیی از آن است، در شهرهای زیر 20 هزارنفر اجرا شده است.
وی با بیان اینکه نظام ارجاع کاملاً الکترونیک انجام می‌‌شود، ادامه داد: اکنون سه دهک اول درآمدی، ساکنین شهرهای زیر 20 هزارنفر، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و استان‌‌های بوشهر، کردستان، خراسان جنوبی، ساکنین شهر کهنوج و منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل اگر از مسیر نظام ارجاع بستری شوند، طبق قانون بودجه امسال رایگان درمان می‌ شوند. هدف ما حفاظت مالی و کاهش پرداخت از جیب مردم است.
وی افزود: بستری از نظام ارجاع رایگان و برای هزینه درمان سرپایی نیز تلاش می‌ شود که تا 15 درصد کاهش یابد.
آخرین خبرها از درمان ناباروری در کشور
کریمی در مورد درمان ناباروی گفت: در حال حاضر 123 مرکز ناباروری سطح 3 در کشور داریم و  47 مرکز درمان ناباروری سطح دو نیز در همین دولت راه اندازی شد و تا آبان ماه نیز قصد داریم این تعداد به بیش از 60 مرکز برسد. خدمات این بخش چه سرپایی و ‌چه بستری، با تعرفه دولتی تا 90 درصد تحت پوشش قرار گرفته، بسته‌‌های خدمتی هم به صورت مرتب در حال تدوین و اضافه شدن است.
ورود 1.2 میلیون نفر گردشگر سلامت به ایران
کریمی درخصوص گردشگری سلامت، بیان کرد: تاکنون 250 مرکز درمانی در کشور مجوز IPD گرفته اند که دارای استانداردهای مطلوب پذیرش بیماران بین ‌الملل هستند، در سال گذشته نیز یک میلیون و 200 هزار گردشگر سلامت وارد کشورمان شده و خدمات درمانی و سلامت دریافت کردند.
تعطیلی 1270 مرکز درمانی غیرمجاز
معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست سال جاری، 33 هزار و 25 بازدید از مراکز درمانی انجام دادیم و 1270 مرکز درمانی غیرمجاز تعطیل شدند و 1929 مرکز هم به مراجع قضایی معرفی شدند. یعنی ما کار نظارتی را افزایش دادیم اما خود مردم هم باید تحقیق کنند و بعد برای خدمت گرفتن مراجعه کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :