19 دی: رسانه‌های غربی و صهیونیستی با اشاره به نقش ایران، عربستان و امارات در تامین انرژی جهان، درباره پیوستن این کشورها به سازمان بریکس ابراز نگرانی کردند.
شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی‌ان‌ان» در گزارشی درباره پیوستن ایران و برخی کشورهای دیگر به گروه بریکس اعلام کرد: بریکس در حالی اعضای جدیدی را پذیرفت که تنش های روسیه و چین با غرب در حال افزایش است.
این رسانه غربی افزود: پذیرش اعضای جدیدی مثل ایران که مخالف (هژمونی) غرب هستند می تواند گروه بریکس را به سمت تبدیل شدن به یک بلوک ضدغربی ببرد.
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز با تیتر «چین از طریق بریکس دنبال تقویت همکاری ها با ایران است»، درباره عضویت جمهوری اسلامی در سازمان بریکس ابراز نگرانی کرد.
این رسانه صهیونیستی با اشاره به اظهارات «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین درباره اهمیت همکاری با ایران در چارچوب بریکس، دیدار وی با آیت الله رئیسی رئیس جمهوری را به طور گسترده بازتاب داد.
خبرگزاری رویترز نیز درباره عضویت اعضای جدید در بریکس نوشت: ایران و دیگر کشورها زمانی به بریکس پیوستند که پکن و مسکو تلاش می کنند این گروه را به یک وزنه موثر در مقابل غرب تبدیل کنند.
این رسانه غربی با اشاره به تقدیر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه از «کریل رامافوسا» همتای آفریقایی خود، افزود: پوتین از رامافوسا به خاطر تلاش برای توسعه بریکس تشکر کرد.
پایگاه خبری انگلیسی«میدل ایست آی» نیز عضویت ایران و دیگر کشورها در بریکس را یادآور شد و نوشت: هدف این بلوک نوظهور، ایجاد یک نظام اقتصادی جهانی چندقطبی است که از آمریکا مستقل باشد.
این رسانه، بهبود روابط ایران و عربستان با میانجیگری چین را از جمله مصادیق قدرت گرفتن بریکس در آسیای غربی و جهان ارزیابی کرد.
مجله آمریکایی «بارونز» نیز با اشاره به اینکه ایران، امارات و عربستان تولیدکننده ۴۲ درصد نفت خام جهان هستند، نوشت: پذیرش ایران و عربستان در بریکس می تواند به معنای تشدید رقابت ها علیه دلار باشد و حضور آنها می تواند سلطه اقتصادی غرب را به چالش بکشد.
  • نویسنده :
  • منبع :