یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «تورم در مدار صعودی» به قلم محمود اکبری بدین شرح است:

اواسط خردادماه بود که محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، در طی سفر خود به واشنگتن ابراز امیدواری کرد که نرخ تورم روند کاهشی به خود بگیرد و در سال جاری به سطح ۳۰ درصد برسد. تحقق وعده رئیس‌کل درباره تورم مستلزم این است که طی ماه‌های باقی‌مانده تا پایان سال، نرخ تورم ماهانه از سطح ۲ درصد فراتر نرود. درواقع اگر تا پایان سال سطح تورم ماهانه از ۲ درصد فراتر نرود، نرخ تورم نقطه به نقطه اسفند ۱۴۰۲ به ۳۰ درصد می‌رسد.
درحالی‌که انتظار می‌رفت مرکز آمار ایران گزارش مربوط به تورم مردادماه را منتشر کند، این اطلاعات از سوی خبرگزاری تسنیم منتشر شد. پیش‌‎تر نیز آمار‌های اقتصادی به جای آنکه از سوی مراجع آماری کشور و بر اساس تقویم آماری مشخص منتشر شوند، از سوی مسئولان در فضای مجازی اعلام می‌شدند. تداوم این موضوع موجب از دست رفتن مرجعیت آماری نهاد‌های رسمی کشور می‌شود. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که یکی از دلایل اصلی تأخیر مرکز آمار در انتشار گزارش تورم مردادماه، خروج تورم ماهانه از محدوده مجاز و بازگشت تورم نقطه به نقطه به مدار صعودی است. اطلاعات منتشرشده نشان می‌دهد تورم ماهانه به ۴/ ۲ درصد رسیده و تورم نقطه به نقطه با ثبت عدد ۸/ ۳۹ درصد به مدار صعودی بازگشته است.
تصاویر منتشرشده از گزارش منسوب به مرکز آمار از سوی تسنیم نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه مردادماه نیز هم سو با رفتار ماهانه خود حرکت کرده و مسیری افزایشی را پیموده است. این شاخص اشاره به رشد قیمت‌ها در هر مقطع نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته دارد. طبق داده‌های مرکز آمار، این نرخ معادل با ۳۹.۸ درصد ثبت شده و نسبت به رقم ثبت شده در تیرماه ۰.۴ واحد درصد بالاتر آمده است.
جزئیات منتشرشده از تورم مردادماه حاکی از آن است که افزایش نرخ تورم مردادماه بیش از هر چیز متأثر از افزایش نرخ تورم کالا‌های خوراکی و آشامیدنی بوده است. بر این اساس در مردادماه تورم کالا‌های خوراکی و آشامیدنی به ۴/ ۳۸ درصد رسید. این در حالی است که در تیرماه این متغیر ۱/ ۳۷ درصد به ثبت رسیده بود.
  • نویسنده :
  • منبع :