19 دی: مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات به کشورهای حوزه غرب آسیا در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی حدود سه میلیون دلار و از نظر وزنی نزدیک به سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن افزایش داشته است.
به گزارش سازمان توسعه تجارت، «فرزاد پیلتن» در مورد وضعیت صادرات به کشورهای حوزه غرب آسیا در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: کشورهای حوزه غرب آسیا شامل کشورهای حوزه خلیج فارس، سوریه، لبنان، اردن و ترکیه می‌شود که بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک ایران، در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۲ صادرات ایران به این کشورها حدود ۲۰ میلیون ۸۵۰ هزار تن به ارزش هفت میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار بوده است.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران افزود: به این ترتیب صادرات به کشورهای حوزه غرب آسیا نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی حدود سه میلیون دلار و از نظر وزنی نزدیک به سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن افزایش نشان می‌دهد.
وی ادامه‌داد: از نظر سهم در میزان صادرات کشور نیز سهم صادرات ایران به این کشورها حدود ۴۵.۴ درصد از مجموع صادرات کشور به جهان بوده که با افزایش حدود ۴.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ همراه بوده است.
پیلتن تصریح‌کرد: همچنین از میان گروه کشورهای فوق، عراق، ترکیه و امارات بعد از چین به ترتیب مقاصد دوم الی چهارم صادراتی کشور طی این مدت بوده اند.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران اضافه‌کرد: کشورهای عمان، کویت، سوریه، قطر و لبنان نیز به ترتیب در رتبه های هفتم و پانزدهم، شانزدهم، هفدهم و بیست و یکم صادراتی کشور قرار داشته اند.
وی بیان‌داشت: صادرات ایران به عراق با ۲۳ درصد رشد از نظر ارزش و ۳۳ درصد از نظر وزنی، ترکیه با کاهش سه درصدی از نظر ارزشی و افزایش ۳۵ درصدی از نظر وزنی، امارات با کاهش ۱۸ درصدی از نظر ارزشی و افزایش هفت درصدی از نظر وزنی، عمان با کاهش هشت درصدی از نظر ارزشی و افزایش ۱۹ درصدی از نظر وزنی، کویت با کاهش سه درصدی از نظر ارزشی و کاهش یک درصدی از نظر وزنی، سوریه با کاهش ۴۳ درصدی از جهت ارزشی و افزایش ۲ درصدی از جهت وزنی، قطر با کاهش ۱۱ درصدی از نظر ارزشی و پنج درصدی از جهت وزنی و لبنان با کاهش ۱۰ درصدی از نظر ارزش و کاهش ۲۹ درصدی از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است‌.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران در مورد تجارت با عربستان هم گفت: تجارت با عربستان، با وجود شروع روابط دیپلماتیک دو کشور، هنوز به صورت رسمی و مستقیم بین دو کشور شکل نگرفته است. بنابراین در مدت مذکور گزارشی از صادرات ایران به عربستان منتشر نشده است.
  • نویسنده :
  • منبع :