19 دی: وزیر امور خارجه درباره باره لغو تابعیت کسانی که در اغتشاشات سال گذشته نقش داشتند، گفت: ما هیچ‌گاه چنین پیشنهادی مطرح نمی‌کنیم که تابعیت ایرانی لغو شود؛ آیت‌الله رئیسی و مقامات عالی نظام هم چنین تفکری ندارند بلکه ایران متعلق به همه ایرانیان است و ما خدمتگزار همه با هرگونه تفکری هستیم.
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در راستای رویکرد مردمی دولت سیزدهم و پاسخگوی بی‌واسطه با مردم در دور دوم پاسخگویی برخط دولت‌مردان، در مرکز ارتباطات مردمی به تماس‌های تلفنی برخی شهروندان و سؤالات آنها پاسخ داد.
وی در حاشیه این نشست به آزمون آتی وزارت امور خارجه برای جذب نیروهای جدید اشاره کرد و از جوانان دعوت کرد که در این آزمون که با همکاری جهاددانشگاهی برگزار می شود، شرکت کنند زیرا این وزارتخانه به دیپلمات جدید نیاز دارد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: ما نیاز به نیروهای جوان، تازه‌نفس، تحصیلکرده، ارزشی و انقلابی و ولایی در وزارت امور خارجه نیاز داریم.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه سیاست رییس جمهور در حوزه سفرهای خارجی این است که هیچ کس نباید سفر را برای سفر انجام دهد، گفت: رویکرد دوم این است که سفرها بایستی هدفمند و مشخص باشد تا دستاوردهایی در پی داشته باشد.
وی تحکیم روابط دوستی و همسایگی را یکی از سیاست های دستگاه دیپلماسی کشورمان برشمرد و تصریح کرد: اگر بخواهم برای جوانان مطلبی را صادقانه بیان کنم، باید بگویم که دولت آیت‌الله رئیسی تحولات بسیار زیادی در کشور به‌وجود آورده است.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما امروز می‌توانیم همه ظرفیت نفت‌ خود را تولید، صادر و در داخل استفاده کنیم، به مصرف بالا و بی‌رویه انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: انتظار دارم همه جوانان به خانواده‌هایشان توصیه کنند که مصرف انرژی را در دنیای امروز جدی بگیرند.
امیر عبداللهیان تاکید کرد: اتفاقات بسیار مهمی رخ داده است اما هنوز نمی‌توانیم این اتفاقات را در سفره مردم ببینیم؛ بخشی از علت، این است که کارهای فراوانی در گذشته انجام نشده و کشور در حوزه‌هایی جا مانده است که دولت سیزدهم در این دوسال تلاش کرده آنها را جبران کند.
وی برای نمونه به حوزه مسکن اشاره کرد که در دو سال گذشته کارهای بسیاری در دولت سیزدهم برای تامین مسکن خانوارها انجام شده است و همچنان با تاکید رییس جمهور ادامه دارد به طوری که تحویل پروژه های مسکن کلید خورده است.
وزیر امور خارجه با اشاره به حوزه وظایف این وزارتخانه بر این نکته تاکید کرد که سفرهای وزارت خارجه بدون دستاورد به هیچ عنوان انجام نمی‌شود اما برخی از دستاوردها آنی و برخی دیگر زمانبر است ضمن اینکه باید بستر کار را برای سایر وزارتخانه‌ها، بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در کشور فراهم کنیم.
از امیرعبداللهیان درباره موضوع سلب تابعیت از ایرانیان خارج از کشوری که در ناآرامی های سال گذشته نقش داشتند، سوال شد که وی گفت: ما در وزارت امور خارجه در قبال همه ایرانیان خارج از کشور مسئولیت داریم. امروز اگر یک ایرانی در خارج از کشور فرزندش به دنیا می‌آید حتی اگر ضدانقلاب‌، سلطنت‌طلب و حتی جزو منافقین باشد، وقتی به سفارت مراجعه و برای فرزندشان تقاضای شناسنامه می‌کنند ما به فرزندشان شناسنامه می‌دهیم.
وی ادامه داد: اگر فردی منافق بوده فرزند وی گناهی ندارد. این وظیفه و رسالت ما است که حتی اگر فردی در کشوری تخلفی انجام داده و در آن کشور زندانی است ما به عنوان وزارت امور خارجه و سفارت موظفیم از حقوق ایرانیان صرفنظر از گرایش،‌ فکر و تخلف آنها قویا حمایت کنیم.
وزیر امور خارجه یادآور شد: ما هیچ‌گاه چنین پیشنهادی مطرح نمی‌کنیم که تابعیت ایرانی لغو شود و آیت‌الله رئیسی و مقامات عالی نظام هم چنین تفکری ندارند بلکه ایران متعلق به همه ایرانیان است و ما خدمتگذار همه با هرگونه تفکری هستیم.
امیرعبداللهیان گفت: اینکه یک ایرانی در خارج از کشور فارغ از نگاه و گرایش سیاسی که دارد، به دنبال گرفتن شناسنامه ایرانی برای فرزند خود است - حتی اگر سالیان سال به ایران سفر نکرده باشد - نشان دهنده این است که هویت ایرانی بودن برای ایرانیان خارج از کشور مهم است.
وی با بیان اینکه ایرانیان با هر قومیتی که تعلق داشتند باشند، خود را ایرانی می دانند اظهار داشت:‌ این یک سرمایه بسیار بزرگی برای ایران و ایرانی و جمهوری اسلامی ایران است.
  • نویسنده :
  • منبع :