19 دی: فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان، جزئیات پرداخت وام اشتغالزایی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی به متقاضیان شرکت در طرح «سرباز ماهر» را تشریح کرد.
«سردار محمد جواد زاده‌کمند» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به سربازانی که در دوره‌های مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح شرکت کرده‌اند، توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ نزدیک ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت وام قرض‌الحسنه اشتغالزایی به واجدین شرایط طرح «سرباز ماهر» از سوی دولت و با تخصیص به استانداری‌ها در نظر گرفته شد که با این اعتبار توانستیم به ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر از سربازان شرکت‌کننده در دوره‌های مهارت‌آموزی وام اشتغالزایی پرداخت کنیم.
فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح ادامه داد: واجدین شرایط دریافت این تسهیلات، کسانی هستند که اولا در طول دوره خدمت سربازی، حداقل یک مهارت تخصصی را از طریق قرارگاه مهارت‌آموزی فرا گرفته باشند و گواهینامه مهارتی مربوطه را اخذ کرده باشند و ثانیا کمتر از سه سال از پایان دوره خدمت وظیفه آنها گذشته باشد. همچنین این افراد باید طرح اشتغالزایی قابل اجرا ارائه کنند و طی فرآیندهای کارشناسی ارزیابی می‌شود که طرح‌های ارائه‌شده توسط این افراد منجر به اشتغالزایی واقعی شود.
وی افزود: طرح‌های متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغالزایی سربازان ماهر ابتدا در کمیته‌ای تخصصی در استانداری‌ها بررسی می‌شود و سپس با تایید معاونت امور هماهنگی استانداری‌ها و قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان، این افراد برای دریافت وام قرض‌الحسنه به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.
زاده‌کمند همچنین خاطرنشان کرد: سامانه‌ای که متقاضیان دریافت وام اشتغالزایی در سال گذشته باید طرح‌های خود را به آن ارائه می‌دادند، قبلا در مراکز پلیس +۱۰ راه‌اندازی شده بود که در طول سال ۱۴۰۱، نزدیک ۶۳ هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند که حدود ۴۵ هزار نفر از آنها واجد شرایط شناخته شدند و طرح‌هایشان مورد بررسی قرار گرفت و از این تعداد حدود ۲۵ هزار نفر برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند که در سال گذشته وام اشتغالزایی به ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر پرداخت شد. 
فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با بیان این که در سال ۱۴۰۲ هنوز وام اشتغالزایی جدیدی در قالب طرح «سرباز ماهر» پرداخت نشده است، عنوان کرد: امسال تا اتمام پرداخت تسهیلات به کسانی که در نوبت هستند و در سال گذشته پرونده تشکیل دادند، ثبت‌نام جدیدی را نخواهیم داشت، اما زمانی که ثبت‌نام برای وام‌های جدید در سال ۱۴۰۲ آغاز شود، این‌بار فرآیند ارائه طرح‌های اشتغالزایی در سامانه «سرباز ماهر» انجام خواهد شد.
این مقام مسئول در ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: در سال گذشته میزان تسهیلات اشتغالزایی پرداخت‌شده به شرکت‌کنندگان در طرح «سرباز ماهر» ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان و به صورت قرض‌الحسنه یعنی با سود ۲ تا ۴ درصد بود. برای سال ۱۴۰۲ نیز سقف ۱۵۰ میلیون تومان برای این تسهیلات قرض‌الحسنه پیش‌بینی شده است، مگر این که دولت این رقم را افزایش دهد. 
وی در پایان تصریح کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۲، مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت وام اشتغالزایی به سربازان پیش‌بینی شده است و در تلاش هستیم که از سوی استانداران محترم هم از محل اعتبارات استانی، مبالغ دیگری برای پرداخت این تسهیلات تخصیص داده شود تا بتوانیم وام اشتغالزایی سربازان ماهر را به افراد بیشتری پرداخت کنیم. 
  • نویسنده :
  • منبع :