19 دی: رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری قم گفت: توسعه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه(س) که از مصوبات کمیسیون ماده پنج بوده است، در مرحله اخذ پروانه قرار دارد.
علی رمضانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:‌ برآورد هزینه کل پروژه توسعه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه(س)، ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
وی گفت: بر اساس مصوبات کمیسیون ماده پنج استان، توسعه ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) دارای کاربری‌های مختلفی است.
وی ادامه داد: این کاربری ها شامل پارکینگ، پایانه و فضای باز شهری و مجموعه‌های خدماتی و تجاری است.
رمضانی بیان کرد: شهرداری قم در همین راستا اقدام به عقد قرارداد مشارکتی با سرمایه‌گذار بخش خصوصی کرده است و باید ظرف مدت ۴۵ ماه اقدامات لازم در زمینه احداث پارکینگ، پایانه مسافری، فضای باز شهری و فضاهای تجاری و خدماتی انجام دهد.
وی عرصه احداث اماکن مذکور را در مساحتی بالغ بر ۲۵ هزارمتر مربع و با حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۳۰۰ میلیارد تومان و زیر بنای بالغ بر۱۲۰ هزار متر مربع عنوان کرد.
رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری قم افزود: بازه زمانی تحویل این پروژه از زمان تحویل زمین، ۴۵ ماهه است که در حال حاضر در مرحله ژئوتکنیک، تخلیه نخاله، آزمایش های مکانیکی خاک و صدور پروانه قرار دارد.
وی ادامه داد: تاسیسات آب، برق و گاز نیز باید در این پروژه جانمایی شود که در حال حاضر بخشی از آن انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: منابع تکمیل توسعه ضلع شرقی حرم مطهر از سوی وزارت راه و شهرسازی و دیگر سازمان های مربوطه در حال تامین است.
رمضانی تصریح کرد: سال‌های گذشته نیز آستان مقدس حضرت معصومه(س) پیگیر تکمیل توسعه ضلع شرقی بوده است که البته کمبود منابع بیشترین علت تاخیر در اجرای طرح مذکور به حساب می آید.
رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری قم با بیان این ‌که توسعه حرم مطهر به ۲ شکل اجرا می‌شود، گفت: املاک تملکی که به مجموعه حرم حضرت معصومه(س) الحاق می‌شود و همچنین توسعه، عملیات عمرانی، مرمتی و نگهداری که داخل مجموعه حرم انجام می‌شود، ۲ شکل توسعه ‌این مجموعه است.
وی افزود: تامین منابع، مدیریت، احداث و توسعه‌ای که مرتبط به داخل حرم باشد، جزو وظایف آستان است و از سوی دیگر تملک، احداث و مدیریت توسعه‌های بیرونی که شامل طرح‌ها، تاسیسات و ابنیه عمومی است نیز برعهده دولت و وزارت راه و شهرسازی است.
  • نویسنده :
  • منبع :