19 دی: معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم ما در سازمان، توسعه سامانه‌های پرتودهی است که بتواند در بخش سلامت، امنیت غذایی و اقتصادی کشور مثمرثمر باشد، گفت: تلاش داریم تا پایان دولت سیزدهم هر کدام از استان‌های کشور را حداقل به یک سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی تجهیز کنیم.
محمد اسلامی روز سه شنبه پس از رونمایی از سامانه پرتودهی «خودحفاظ گامای دوجداره با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز» در شهرستان بناب اظهار کرد: در این مسیر امیدواریم شاهد همکارهای‌های مورد انتظار از سوی بخش خصوصی و دستگاه‌های مرتبط برای به ثمر رسیدن این طرح‌ها با سرعت بالاتری باشیم تا بتوانیم برنامه‌های خود را در این بازه زمانی محقق کنیم.
وی با بیان اینکه ساخت سامانه‌های مولد پرتو بسیار مهم است و همکاران توانستند نمونه‌های مختلفی از این سامانه را به شکل مهندسی شده، طراحی و تولید کنند، ادامه داد: موضوع مهم این است که سامانه مورد نظر هم موجب آفت‌زدایی محصولات کشاورزی می‌شود و هم قادر است ظرفیت ماندگاری و نگهداری این محصولات را افزایش ‌دهد و نیز می‌تواند از ضایعات و هدررفت محصولات و مواد غذایی جلوگیری کند.
اسلامی با اشاره به اینکه با استفاده از این سامانه موانع صادرات محصولات کشاروزی نیز از بین می‌رود؛ گفت: استفاده از سامانه‌های پرتودهی در معیشت مردم، سلامت جامعه، ایجاد اشتغال، تقویت و توسعه صنعت و فناوری بسیار موثر است.
وی با بیان اینکه استفاده از سامانه‌های پرتودهی کمک می‌کند تا سهم ما در بازارهای هدف؛ پایدار بماند، اعلام کرد: ظرف سه سال کل مناطقی که باید به ظرفیت بهره‌برداری از سامانه‌های پرتودهی برسد را پوشش خواهیم داد.
معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته از یک سامانه برای پرتودهی لپه استفاده می‌شد که پرتودهی یک محصول را پوشش می‌داد و بر اساس اظهارات شخصی که از این سامانه استفاده می‌کند؛ محصولی که به فروشگاه‌ها فرستاده می‌شود تا ماه‌ها بدون هیچ‌گونه آفتی، سالم باقی می‌ماند.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: به‌طور طبیعی چنین سامانه‌هایی می‌تواند در کل کشور نصب شود و برای همه محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.
  • نویسنده :
  • منبع :