19 دی: نماینده مردم آبادان در مجلس از تلاش برای راه‌اندازی خط دریایی آبادان - سیبه با هدف جابه‌جایی ۷ دقیقه‌ای زائران ایرانی اربعین به عراق خبر داد.
سازمان بنادر و دریانوردی اخیرا از فراهم شدن امکان سفر دریایی زائران اربعینی به عراق از طریق بنادر آبادان و خرمشهر به بنادر سیبه و ابوفلوس استان بصره عراق خبر داده است.
آنگونه که این سازمان اعلام کرده، فعلا این شرایط از طریق بندر آبادان فراهم نیست و صرفا بندر خرمشهر یک فروند و بخش خصوصی عراق ۲ فروند شناور مسافری تهیه کرده اند. یک فروند شناور تندروی مسافری خرمشهر - ابوفلوس طبق مذاکره با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سوی این شرکت تأمین شده است تا جابجایی زائران اربعین را از پایانه مسافری خلیج فارس بندر خرمشهر به بندر ابوفلوس عراق، انجام دهد؛ هر سفر ۴۰ دقیقه به طول می‌انجامد.
سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان در مجلس در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره تردد دریایی زائران اربعین از بندر آبادان به بندر سیبه عراق اظهار کرد: بیش از ۸ ماه است که تردد آبی بین بندر سیبه عراق در روبه روی بندر آبادان را پیگیری می کنیم؛ این مسیر، یک معبر جدید بین دو کشور است و یک اقدام بین المللی محسوب می شود.
وی ادامه داد: کمیسیونی در این خصوص با حضور دستگاه های مختلف تشکیل شد از طرف ایران تمام مقدمات فراهم است تا این تردد دریایی را که زیر یک دقیقه و کمتر از یک مایل دریایی است را از سر بگیریم؛ طرف عراقی هم زیرساخت‌ها و شرایط را آماده و مجوزهای لازم را دریافت کرده است. فقط یک مجوز باقی مانده که باید سازمان بنادر عراق این مجوز را به بندر بصره صادر کند تا آن را عملیاتی کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا این تلاش ها می تواند برای برگزاری مراسم اربعین امسال و انتقال زائران اربعینی به عراق در روزهای پیش رو منجر شود یا خیر؟ گفت: ما تمام تلاش خود را کرده ایم تا این موضوع عملیاتی شود آقای وحیدی وزیر کشور نیز آمادگی خود را به طرف عراقی اعلام کرده است؛ کنسولگری ایران در بصره هم اعلام آمادگی کرده است.
وی با تأکید بر این که تردد برای بندر آبادان است بیان کرد: هنوز قیمت بلیت سفرهای دریایی مشخص نشده است اما اگر این مسیر دریایی راه اندازی شود، هم از نظر کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان تردد، ارتقای مسائل امنیتی، کاهش فشار تردد زائران به مرز زمینی شلمچه و رونق اقتصادی منطقه به سود کشورمان است. اینکه گفته می شود نرخ بلیت سفر آیادان - سیبه یک میلیون تومان است، صحت ندارد و مورد تأیید نیست.
  • نویسنده :
  • منبع :