19 دی: نتایج دومین کنکور سراسری دانشگاه‌های افغانستان که وزارت تحصیلات عالی طالبان برگزار کرده است، بدون حضور دانش‌آموزان دختر، اعلام شد. مسئولان طالبان گفته‌اند همه داوطلبان پذیرفته شده‌اند.

بی بی سی: خبرگزاری دولتی باختر گزارش داده که عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست وزیر طالبان امروز در مراسم اعلان نتایج امتحان کنکور سال ۱۴۰۲ گفت: در امتحان کانکور/کنکور امسال یک ویژگی وجود دارد، و آن این‌که شاگردانی که در امتحان کانکور اشتراک کردند، بی‌نتیجه نمانده‌اند. 

طالبان سال گذشته حضور زنان در دانشگاه‌ها را منع کرد و دانشجویان دختر پذیرفته‌شده در کنکور سراسری نیز اجازه ادامه تحصیل نیافتند.

در سال‌های گذشته معمولاً داوطلبان زن، نمرات برتر کنکور را به‌دست می‌آوردند. 

نفر اول کنکور امسال محمود فرزند عبدالجمیل از ولایت فراه با کسب نمره ۳۵۹.۱۶ اعلام شده که در دانشگاه علوم طبی کابل راه یافته است. 

آقای حنفی در مراسم امروز مدعی شد: در حال حاضر نسبت به گذشته زمینه بهتر تعلیم و تحصیل در کشور فراهم شده است، امارت اسلامی [طالبان] متعهد است که برای جوانان زمینه‌های بهتر تعلیم و تحصیل و همچنان کار را فراهم کند. 

در همین حال، امروز نتایج کنکور مدارس دینی طالبان نیز اعلام شده است. 

به گفته عبدالباقی حقانی، رئیس اداره کنکور طالبان، امسال حدود ۸۸ هزار نفر در آزمون کنکور شرکت کردند که بیش از ۸۲ هزار نفر قبول شدند. برخی از افراد در موسسات نیمه عالی پذیرفته شدند. 

با آن که سال گذشته طالبان در رشته‌های معدودی دانش‌آموزان دختر را هم اجازه شرکت در کنکور دادند، اما دانشگاه‌ها به روی دختران همچنان بسته ماند و کنکور امسال بدون حضور دختران برگزار شد. 

سال گذشته وزارت‌ تحصیلات عالی طالبان شمار داوطلبان شرکت کننده را ۱۵۰ هزار نفر (مرد و زن) اعلام کرد که گفته شد از میان آنها حدود ۱۱۵ هزار دانشجو وارد دانشگاه‌های کشور خواهند شد. 

این در حالی است که در دو سال اخیر، بیش از نیمی از استادان دانشگاه‌های دولتی از کشور خارج شده‌اند. 

با آن که سال گذشته طالبان در رشته‌های معدودی دانش‌آموزان دختر را هم اجازه شرکت در کنکور دادند، اما دانشگاه‌ها به روی دختران همچنان بسته ماند و کنکور امسال بدون حضور دختران برگزار شد.  

در آخرین کنکوری که دولت پیشین در سپتامبر ۲۰۲۰ اعلام کرده بود، براساس اطلاعات اداره ملی امتحانات وقت افغانستان از میان بیش ۱۹۷ هزار نفری که برای شرکت در آزمون سراسری کنکور ثبت نام کرده بودند حدود ۱۷۳ هزار نفر در آزمون حضور یافتند. 

سال گذشته اولین کنکور سراسری پس از به قدرت رسیدن طالبان اعلام شد که در میان ۹ داوطلب که بالاترین نمرات را کسب کرده‌اند، برخلاف سال‌های گذشته نام هیچ دختری دیده نمی‌شد. 

سال گذشته نیز دختران نتوانستند از صنف/کلاس ۱۲ فارغ التحصیل شوند. حکومت طالبان از زمان بازگشت به قدرت دبیرستان‌های دخترانه از کلاش ششم به بالا را بسته‌اند و با وجود محکومیت‌ها و درخواست‌های داخلی و بین‌المللی مکاتب‌/مدارس دخترانه بازگشایی نشد. طالبان گفته‌اند برای بازگشایی این مکاتب باید «شرایط مناسب مطابق به شریعت اسلام» مهیا شود.

  • نویسنده :
  • منبع :