19 دی: امام جمعه قم اربعین حسینی را حاوی پیام‌های گفتمان انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: متفکران و صاحب‌نظران اجتماعی و سیاسی باید ویژگی‌های این ارتباط بزرگ را بشناسند.
آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه قم در مصلای قدس این شهر افزود:  این رویداد یک موج خروشان حسینی و عاشورایی است، و پیامش به علاقه‌مندان به اسلام آن است که اگر کنار هم قرار بگیریم یک شبکه الهی و اُمت تمدن‌ساز خواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه مراسم اربعین مورد توجه دوست و دشمن است اظهار داشت: امروز می‌بینیم، هم دشمنان بیرون و هم برخی کوتاه فکران، چگونه به ساحت نورانی اربعین جسارت می‌کنند، اما همه بدانند اربعین یک رویداد آسمانی و عشق الهی است که در جهان جریان‌ساز شده‌است.
وی با ذکر برخی ویژگی‌های اربعین خاطرنشان کرد: حضور بیش از ۲۰ میلیون شرکت کننده، شرکت‌کنندگانی عاشق و شیدا، رویدادی همراه با رنج و سختی‌های فراوان، رویدادی که از درون مردم می‌جوشد، همچنین رویدادی که نظم آن به خود مردم برمی‌گردد، امنیت، اقتصاد و هزینه آن نیز از آنِ خود آنان است.
اعرافی همچنین اربعین را حاوی پیام‌های انسانی و الهی و گفتمان انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی توصیف کرد و گفت: این‌ها ویژگی یک رویداد اجتماعی است، این رویداد یک چیز عادی نیست، باید متفکران و صاحبنظران اجتماعی و سیاسی، بنشینند و ویژگی‌های این ارتباط بزرگ را بشناسند، این رویداد یک موج خروشان حسینی است.
امام جمعه قم با تاکید بر اینکه این امر شدنی است گفت: سخن انقلاب اسلامی با جهان اسلام این است که می‌توانید، به قرآن برگردید و به دین و ارزش‌های الهی تکیه کنید، گرداگرد سالار شهیدان جمع شوید، همه آرمان‌های شما محقق خواهد شد.
اعرافی گفت: این پیام اربعین به امت اسلام است که این راه موفقیت و سعادت است، البته اربعین حسینی پیامی هم به دشمنان دارد.
وی ادامه داد: پیام اربعین به دشمنان این است که این امواج جهانی اسلام، بیداری و مقاومت در راه خدا است، که به یاری خدا استمرار پیدا خواهد کرد و شما را به فضل الهی شکست خواهد داد.
امام جمعه قم همچنین خاطرنشان کرد: امروز دفاع از حجاب همچنین دفاع جبهه مقاومت و فلسطین و لبنان از خودشان ممنوع و خلاف است، اما از آن طرف، دخالت آمریکا در جنگ اوکراین، و ارسال گلوله‌های دارای اورانیوم تضعیف شده، آزاد است.
وی ادامه داد: این‌ها نظام ۲ گانه‌ای است که در دنیا شاهد هستیم، آمریکایی‌ها و مستکبران باید بدانند، اربعین‌ها خواهد آمد و دماغ شما را به خاک خواهد مالید.
مدیر حوزه‌های علمیه در بخشی سخنان اهمیت جلوگیری از ناامنی در جامعه را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: متاسفانه در همین ایام اخیر تعدادی از عزیزان نیروی انتظامی در حمله اشرار به شهادت رسیدند.
وی بیان داشت: جمع زیادی از مردم و نیروی انتظامی در آشوب‌ها به شهادت رسیدند، امنیت اصل و اساس سعادت یک جامعه است.
وی در ادامه افزود: مهمتر از آن، تجاوز به حقوق جامعه و ایجاد ناامنی است، دستگاه‌های مسئول محکم و قاطع باشند و اقدام‌های دقیق و درستی را در مقابل ایجاد ناامنی و خدشه به امنیت اجتماعی اتخاد کنند.
وی تاکید کرد: همچنین مواضع بدون تساهل و تسامح در برابر شکنندگان امنیت داشته باشند.
امام جمعه قم با گرامیداشت روز هفدهم شهریورماه خاطرنشان کرد: ۱۷ شهریور ۵۷ یک نقطه عطف و سرنوشت‌ساز در روند انقلاب اسلامی بود.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: مطابق اسنادی که به دست آمده است، طرح رژیم شاهنشاهی و اربابان آنان این بود که با یک هجوم خشم، بسیار تند و کشتار وسیع، جوانان و جامعه ما را از همراهی با انقلاب اسلامی و امام بازدارند.
اعرافی تصریح کرد: یک وحشت و رعب عمومی ایجاد کنند، تا جامعه عقب بنشیند، اما به فضل الهی با عظمت و شجاعت و دلیری ملت، آن حمله خونین و کشتار وسیع، و نقشه سنگین و زشت دشمنان اسلام و ایران نقش برآب شد.
خطیب قم همچنین اظهار کرد: جوانان بزرگی را به معنای ظاهری از دست دادیم، و به شهادت نائل شدند، اما ۱۷ شهریور به یک نقطه درخشان و برگ زرین تاریخ انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران تبدیل شد.
وی تاکید کرد: ۱۷ شهریور نه تنها ملت را به عقب برنگرداند، بلکه پیشرانی به سمت پیروزی انقلاب اسلامی شد، دشمنان در برابر شجاعت و دلیری عقب نشستند و به فضل خدا ناامید شدند، و چرخ‌های انقلاب به سمت جلو به حرکت درآمد.
امام جمعه قم در بخش دیگری سخنان با اشاره به هشتم سپتامبر روز جهانی سوادآموزی افزود: کشور به فضل الهی برغم جنگ و مشکل‌ها و همه گرفتارها، از آمار باسوادی کمتر از ۵۰ درصد به بالای ۹۰ درصد، و در سنین هفت تا ۴۹ سال نیز به ۹۸ درصد رسیده‌است.
اعرافی همچنین ابراز امیدواری کرد: راه و مسیر سوادآموزی با همان نگاه انقلابی و جهادی و جامع و دقیق استمرار پیدا کند.
  • نویسنده :
  • منبع :