19 دی: کارشناس مسئول واحد پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: اعضای بدن یک خانم قمی که دچار مرگ مغزی شده‌بود، به بیماران نیازمند عضو حیاتی اهدا شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، ولی الله صمدی دراین زمینه افزود: هشتمین اهدای عضو ماندگار این استان ر سال ۱۴۰۲ توسط خانواده یک خانم بیمار دچار مرگ مغزی انجام شد.
وی اظهار داشت:‌ اعضای حیاتی مرحومه مغفوره فاطمه الیاسی ۴۴ ساله که به علت ایست قلبی دچار مرگ مغزی شده بود، با رضایت خانواده ایثارگرش به چندین بیمار بدحال، حیات و زندگی دوباره بخشید.
صمدی گفت:‌ از زمانی که مرگ مغزی بیماری اعلام می‌شود، می‌توان بیمار را با پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی حداکثر تا ۱۲ روز نگهداری کرد، ولی در این مدت ارگان‌های حیاتی زیست پذیری خود را از دست می‌دهند و قابلیت فعالیت و توانایی ارگان‌ها ضعیف می‌شود.
وی گفت: بیمار مرگ مغزی قبل از فوت می‌تواند ارگان‌های حیاتی مانند قلب، کلیه، پانکراس، ریه‌ها و روده و تا ۴۸ ساعت پس از فوت نیز می‌تواند نسوج و بافت‌هایی مثل پوست، قرنیه، استخوان، تاندون و عضلات دریچه‌های قلب را اهدا کند.
صمدی گفت: هر اهداکننده می‌تواند با اهدای اعضایی از جمله قلب، ریه، کبد، پانکراس، روده و کلیه، یک تا هشت بیمار را از مرگ نجات دهد.
وی افزود:‌ از سال گذشته تاکنون اعضای بدن ۲۵ بیمار مرگ مغزی در این استان با رضایت خانواده‌ها به بیماران نیازمند پیوند زده شده‌است.
اواخر مردادماه سالجاری نیز اعضای حیاتی جوان ۴۵ ساله قمی که به علت سکته مغزی دچار مرگ مغزی شده بود، به چندین بیمار بدحال، حیات و زندگی دوباره بخشید.

  • نویسنده :
  • منبع :