این روزها ویدیوئی از یک فرد معمم در فضای مجازی دست به دست می‌شود که وی در دفاع از حاکم اسلامی می‌گوید: «کسی که کتباً، زباناً و عملاً با فقیه حاکم مخالفت کند فاسق است و کارهائی که نکرده هم می‌شود به او نسبت داد و در جامعه پخش کرد».
جمهوری اسلامی در یادداشتی در این باره نوشت: این شخص، مطلب خود را به یکی از علمای تهران نسبت می‌دهد که سالهاست فوت کرده است و معلوم نیست این نسبت صحت دارد یا نه. هرچند خود این صحبت نیز معلوم نیست مربوط به چه زمانی است ولی با توجه به حساسیت‌هائی که اکنون نسبت به اسلام و حکمرانی اسلامی وجود دارد و این قبیل مطالب می‌توانند به وسیله‌ای برای تبلیغات علیه اسلام تبدیل شوند، لازم است مورد نقد قرار گیرند تا از این طریق جلوی وهن اسلام گرفته شود.
آنچه لازم است درباره ادعای این فرد معمم گفته شود اینست که در فقه اسلامی حکمی وجود ندارد که به موجب آن نسبت دادن کارهائی که کسی انجام نداده به وی را جایز بداند. اسلام، دین پاکی و صداقت است و احکام آن با فلسفه حفاظت از کرامت انسان وضع شده‌اند و هیچ مطلبی که برخلاف کرامت انسان باشد در فقه اسلامی و اعتقادات و افکار این دین پاک الهی جایگاهی ندارد. اگر یک عالم دینی یا یک فرد معمم به عنوان کسی که از دین سخن می‌گوید مطلبی خلاف کرامت انسانی به اسلام نسبت بدهد، می‌تواند آن را به عنوان نظر خود مطرح نماید ولی هرگز حق ندارد بگوید این مربوط به اسلام است. 
روایات موجود در کتاب‌های روائی به چند دسته تقسیم می‌شوند که استناد به آنها فقط برای کسانی که بر علوم مربوط به فهم حدیث و رجال تسلط دارند میسر است و کسانی که فاقد این فهم هستند حق ندارند به هر روایتی استناد کنند. آشنایان با علوم اسلامی می‌دانند که روایات زیادی که دارای سند یا محتوای غیرقابل قبولی هستند توسط افراد مغرض یا غافل وارد کتاب‌های حدیث شده‌اند که استناد به آنها موجب انحراف از اسلام ناب می‌شود.
درباره کسی که با ولایت فقیه یا حاکم اسلامی مخالفت کند، احکام فقهی مشخصی داریم که می‌توان به آنها استناد کرد کمااینکه قوانین روشن و صریحی نیز تدوین و تصویب شده‌اند که طبق آنها می‌توان با چنین فردی برخورد کرد. بنابراین، نه شرع و نه قانون اجازه نسبت دادن هیچ مطلب خلافی به چنین کسی در صورتی که مرتکب آن نشده باشد را نداده‌اند و حتی برای چنین کاری مجازات در نظر گرفته‌اند.
در این باره اهل فن، مقالات زیادی نوشته و منتشر کرده‌اند . قطعاً صاحبنظران باز هم همت نموده و مطالب تفصیلی و مستند و مستدلی در این موضوع خواهند نوشت تا مانع مشوّه شدن چهره پاک اسلام با این قبیل مطالب خلاف شوند.
پیش از این نیز، فرزند آیت‌الله خوشوقت به ویدئویی وایرال شده از اظهارات یک روحانی که جمله‌ای را به آیت‌الله نسبت می‌دهد مبنی بر اینکه به مخالف ولی فقیه می‌توان کار انجام نشده را هم نسبت داد مانند تهمت زدن! واکنش نشان داد.
حسین خوشوقت در توییتی در واکنش به اظهارات جنجالی یک روحانی نوشت؛
این آخوند بی سواد که نوچه یکی از مخالفان آیت الله خوشوقت (ره) است به ایشان نسبت ناشایست بی سندی داده است. ما و هیچ یکی از شاگردان و همراهان ایشان چنین گفته خلاف عقل و شرعی را از آن عالم ربانی سراغ نداریم. مبادا بازجوها و و توپخانه های رسانه ای فریب این دروغ های رسوا را بخورند.

  • نویسنده :
  • منبع :