یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «هند ایران و روسیه را دور زد» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

در اجلاس سران گروه ۲۰ در هند از کریدور جدید که هند را به اروپا متصل می‌کند رونمایی شد.
بر اساس این کریدور هند از طریق عربستان سعودی و امارات متحده عربی به اردن و اسرائیل و اروپا متصل خواهد شد و از این طریق چین و روسیه و ایران و حتی ترکیه از مسیر تجاری شرق به غرب حذف خواهند شد. تارنمای آکسیوس در گزارش اخیر نوشته است: این توافق در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن به دنبال تکمیل تلاش دیپلماتیک خود برای یک «توافق بزرگ» با عربستان سعودی است که می‌تواند شامل توافق عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل باشد. این طرح به‌عنوان بخشی از عادی‌سازی بزرگ میان عربستان و اسرائیل نیز شمرده می‌شود. آمریکا در ماه‌های گذشته تلاش کرده است تا امتیازات ویژه‌ای به عربستان سعودی ارائه دهد تا شاید رابطه سرد شده دو کشور از زمان روی کار آمدن بایدن اندکی بهبود یابد.
نارندرا مؤدی، نخست وزیر هند که میزبان اجلاس سران بود، گفت: «امروز که چنین ابتکاری را جهت ارتباط بیشتر آغاز می‌کنیم، بذرهایی را برای نسل‌های آینده می‌کاریم تا رؤیاهای بزرگ‌تری داشته باشند.»
مؤدی که از طریق یک مترجم صحبت می‌کرد، گفت: «تقویت ارتباط با همه مناطق یک اولویت کلیدی برای هند بوده است. ما معتقدیم که اتصال وسیله‌ای برای افزایش تجارت متقابل بین کشورهای مختلف نیست، بلکه اعتماد متقابل را نیز افزایش می‌دهد.»
جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده در نشست سالانه این اتحادیه در دهلی نو به خبرنگاران گفت که این توافق به نفع کشورهایی با درآمد کم و متوسط در منطقه خواهد بود و نقش مهمی را برای خاورمیانه در تجارت جهانی ایجاد می‌کند.
مقامات ایالات متحده گفته‌اند که هدف از آن اتصال کشورهای خاورمیانه از طریق راه‌آهن و اتصال آنها به هند از طریق بندر بمبئی، کمک به جریان انرژی و تجارت از خلیج فارس به اروپا با کاهش زمان حمل، هزینه و مصرف سوخت است.
روزنامه هم‌میهن در همین باره نوشته است: در مجموع احتمال می‌رود که ایران با وجود موقعیت استراتژیک، از تجارت موجود در منطقه بی‌نصیب بماند و می‌توان به‌طور جد از دور زدن ایران و روسیه در این پروژه گفت.
فرزاد رمضانی‌بونش، تحلیلگر و پژوهشگر ارشد مسائل بین‌الملل معتقد است: حریم‌های روسیه باعث شده که هندی‌ها و اروپایی‌ها از راه‌آهن شمال به جنوب دلزده شوند و آن را با منافع ملی روسیه گره‌خورده می‌دانند. یکی از راه‌هایی که فاصله بین آسیا و اروپا را کاهش می‌دهد، همین پروژه ریلی در خاورمیانه است. اگر ایران بخواهد منافع ملی خود را در نظر بگیرد، باید توجه جدی‌تری به افزایش زیرساخت‌های راهبردی خود داشته باشد و موضوع راه شمال به جنوب را جدی‌تر پیگیری کند. از سوی دیگر افزایش بازیگران بین‌المللی در زیرساخت‌های ایران به‌ویژه بندر چابهار، بندرعباس و بنادر شمال کشور را مورد توجه قرار دهد.
  • نویسنده :
  • منبع :