19 دی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر ادعاها درباره روند اجرای توافق با ایران برای حل‌وفصل مسائل پادمانی را تکرار کرد و مدعی شد که هیچ پیشرفت دیگری در اجرای فعالیت‌های تعیین شده در توافق، صورت نگرفته است.
رافائل گروسی این ادعا را طی سخنانی در نخستین روز از برگزاری دور جدید نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین مطرح کرد.
وی در ابتدای سخنان خود، با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در برجام و قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) ادعا کرد: راستی‌آزمایی و نظارت مرتبط با برجام (از سوی آژانس) تحت تأثیر تصمیم ایران در فوریه ۲۰۲۱ برای توقف کامل اجرای تعهدات هسته‌ای خود تحت برجام قرار گرفته است. این وضعیت با تصمیم بعدی ایران برای حذف تمام تجهیزات نظارتی و نظارتی مرتبط با برجام تشدید شد.
گروسی بدون اشاره به تداوم تعامل و همکاری ایران با آژانس در راستای تعهدات خود ذیل موافقتنامه‌های پادمان ادعا کرد: بیش از دو سال و نیم از توقف موقت اجرای پروتکل الحاقی ایران و زمانی که آژانس قادر به دسترسی تکمیلی به سایت ها و مکان های دیگر در ایران بود، می گذرد.
وی با بیان این ادعا که «هیچ پیشرفت دیگری در اجرای فعالیت های تعیین شده در بیانیه مشترک ۴ مارس حاصل نشده است» افزود: ایران همچنین باید توضیحات فنی معتبری را درخصوص ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه کند و آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته ای مرتبط و/یا تجهیزات آلوده مطلع کند.
مدیرکل آژانس مدعی شد: این مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه جامع پادمان است و باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که درباره ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تضمین دهد.
گروسی بر همین اساس ادعا کرد:‌ من از ایران می‌خواهم که به طور جدی و پایدار با آژانس در راستای اجرای تعهدات مندرج در بیانیه مشترک همکاری کند.
ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته ای ایران، به چهار سال پیش بر می‌گردد که آژانس به واسطه اسناد جعلی رژیم صهیونیستی پرونده جدیدی را درباره کشف ذرات اتمی اعلام نشده در چهار مکان ادعایی در ایران باز کرد. این ادعاها نخستین بار از سوی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط رسانه‌ها و مقام‌های غربی دامن زده شد.
جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.
مدیرکل آژانس ادعا کرد که غیر از پیشرفت‌های اردیبهشت گذشته، تحول دیگری در روند اجرای توافق اسفند رخ نداده است. این درحالیست که محسن نذیری اصل سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین پیشتر تصریح کرد که موضوعات پادمانی طی قطعنامه شورای حکام در سال ۲۰۱۵ بسته شده است. ادعاهای پادمانی غیر مهم آژانس نیز مربوط به حدود دو دهه قبل است که با این حال، ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده ای را با آژانس و با هدف حل و فصل این آنها به عمل آورده است.
گروسی، بعدازظهر دوشنبه نیز در نشستی با حضور خبرنگاران به سووالاتی درباره ایران پاسخ داد. وی عنوان کرد که از آنچه روند دیپلماتیک میان ایران و آمریکا (توافق میان تهران - واشنگتن برای آزادسازی وجوه بلوکه شده ایران در کره جنوبی و تبادل زندانیان میان دو کشور) نامید اطلاع دارد اما از جزئیات آگاه نیست. 
وی گفت که ایالات متحده، آژانس را در جریان این «روند» قرار داده «اما ما در خصوص مذاکرات به‌عمل آمده پیرامون مسائل هسته‌ای مطلع نیستیم.» مدیرکل آژانس با بیان اینکه مخالف توافق به دست آمده میان تهران و واشنگتن نیست افزود: برای ما آنچه باعث شفافیت و همکاری می‌شود تحول مناسبی به شمار می‌رود.
وی در پاسخ به سووالی پیرامون نقل قول‌های مطرح شده از سوی دیپلمات‌های غربی، مبنی بر عدم تمایل آن‌ها برای صدور قطعنامه ضد ایرانی در نشست جاری شورای حکام تصریح کرد که تصمیم‌گیری در این باره، در حیطه وظایف او نیست. وی در عین حال با تکرار ادعای هسته‌ای و کشف آثار ذرات اتمی در ایران، مدعی شد، مادامی که مسائل پادمانی حل نشود، ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران قابل تائید نیست.
گروسی در پاسخ به سووالی درباره برجام نیز با بیان اینکه اظهارنظر در این باره کار او نیست ادعا کرد: «شاید نیازی به مذاکره درباره کل توافق نباشد و کافی است که پارامترهای فنی دوباره تعریف شود.»
  • نویسنده :
  • منبع :