19 دی: دبیر بخش رسانه های خبری دومین سوگواره ملت امام حسین(ع) گفت: در مجموع برای شش بخش دریافت اثر صورت پذیرفت که 12807 کل آثار دریافتی مستقیم بود و 3897 اثر گرافیکی، 2870 اثر تصویری، 190 اثر خبری، 464 اثر رادیویی، 1289 اثر متنی و 4097 معرفی کنشگر را در دومین دوره سوگواره ملت امام حسین(ع) شاهد بودیم.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، محمدرضا قربان زاده در گفت وگویی تصریح کرد: سوگواره ملت امام حسین (ع) در صدد است داغ مصيبت شهادت حضرت عشق را در فضای مجازی به وسعت جهان به اشتراك گذارد و ندای ثبت لي قدم صدق عندك مع الحسين و اصحاب الحسين را به جريانی همگانی تبديل كند.
وی افزود: برهمین اساس سوگواره ملت امام حسین(ع) تلاش می کند تا با هم افزایی و شناخت ظرفیت‌ها، نیازها، استعدادها و تبادل تجارب تلاشگران عرصه عاشورا و برانگیختن درك و باور مدیران نسبت به اهمیت تجمیع ظرفیت‌ها و تلفیق سوگواره‌ها، بتواند فضای مجازی را به حسینیه اعظم بدل کند.
دبیر بخش رسانه های خبری دومین سوگواره ملت امام حسین(ع) ادامه داد: از جمله اهداف این هم افزایی می توان به ادغام ظرفیت ها و جلوگیری از اتلاف بیت المال، شبكه سازی و شناخت ظرفیت های ملی و بین المللی، استفاده از ظرفیت رسانه ملی و به كار گیری شبكه های ماهواره ای همسو با نظام اسلامی، هم افزایی در كنار استفاده از تجربیات یك دیگر، ایجاد وحدت در برند سوگواره ها در كنار فعالیت هر سوگواره، پرهیز از كار تكراری و موازی كاری و تخصصی كردن هر بخش اشاره کرد.
وی بیان داشت: استفاده از ظرفیت برند سازی شعار “ملت امام حسین” علیه السلام، توسعه حوزه مردمی سوگواره و ایجاد بستر مناسب برای هیئت ها، ترسیم مدل تبلیغات رسانه ای سوگواره ؛ استفاده از ظرفیت خبرگزاری های و رادیو محرم در كنار رادیوهای دیگر و فراهم آوردن امكان تجلیل و بزرگداشت از فعالین فرهنگ محرمی و عاشورا از دیگر اهداف این هم افزایی است.
قربان زاده گفت: دبیرخانه مرکزی دومین سوگواره بین المللی ملت امام حسین با خادمی معاونت فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مسئولیت جناب آقای دکتر مسعود معینی پور به عنوان دبیرکل و جناب حجت الاسلام و المسلمین رحیمی به عنوان دبیر اجرایی بدنبال همکاری هر چه بیشتر نهادهای فعال در تولید محتوا و کنشگری عاشورایی رفت.
وی اضافه کرد: در همین راستا با دعوت از نهضت ها و پویش های مختلف مردمی در بخش ها و برنامه های جنبی سوگواره تلاش شد تا مشارکت حداکثری ایجاد شود و فعالیت تخصصی هنرمندان و کنشگران فضای مجازی با برگزاری نشست های تخصصی، کارگاه ها و دوره های آموزشی ارتقاء یابد.
دبیر بخش رسانه های خبری دومین سوگواره ملت امام حسین(ع) گفت: دومین سوگواره دارای شش بخش متون ادبی، رسانه های تصویری، رسانه های خبری، صوت و رادیو، کنشگری عاشورایی و گرافیک بود و دبیران بخش ها و داورانی متشکل از شخصیت‌های برجسته کشور، گام به گام با این رویداد همراه بودند.
وی در خصوص آمار آثار دریافتی گفت: در مجموع برای شش بخش دریافت اثر صورت پذیرفت که  12807 کل آثار دریافتی مستقیم بود و 3897 اثر گرافیکی، 2870 اثر تصویری، 190 اثر خبری، 464 اثر رادیویی،  1289 اثر متنی و 4097 معرفی کنشگر را در دومین دوره سوگواره ملت امام حسین(ع) شاهد بودیم.
قربان زاده با بیان اینکه برپایی جلسات و محافل گوناگون آموزشی از نیازهای مبرم شبکه کنشگران است تا روز به روز قدرت اثربخشی بیشتری پیدا کنند گفت: براساس آمار دقیق 894 نفر بیننده در کرسی‌های تحلیلی، 210 نفر مشارکت در کارگاه‌های مهارتی، 102 نفر کنشگر در کارگاه‌های تبیین و 1084 نفر فراگیر در دوره‌های آفلاین را در بخش رشد و آموزش دومین دوره سوکواره شاهد بودیم.
وی  با اشاره به تلاش سوگواره برای توسعه ادبیات تخصصی گفت: دومین دوره سوگواره با سوالاتی تخصصی نزد متخصصین و صاحب‌نظران رفت تا از فعالیت انضمامی هنرمندان در رسانه‌های نوین برایمان بگویند که در همین راستا 105 دقیقه ارائه ویدیویی صورت پذیرفت.
دبیر بخش رسانه های خبری دومین سوگواره ملت امام حسین(ع) تصریح کرد: در طول دومین رویداد بین المللی ملت امام حسین علیه السلام خبرگزاری‌های مختلف داخلی و خارجی این رویداد را پوشش دادند و نشست های خبری در تهران و قم برگزار و برای اولین بار در تاریخ برگزاری سوگواره، «کارگاه خبرنگاری در میدان» با استقبال بی نظیر اصحاب رسانه از سراسر کشور فراخوان و برگزار شد که از همکاری اصحاب رسانه در پوشش اخبار این رویداد هم کمال تشکر را دارم.
وی با بیان اینکه رسم سوگواره این است که در بازه زمانی محرم و صفر تا جایی که می‌تواند از پویش‌های سراسری در کشور حمایت نماید خاطرنشان کرد: در پویش هایی همچون راوی اربعین، نسل قاسم، کنشگران عاشورایی، سرباز حسینم، بازنشر  و... با افتخار در کنار عاشقان حسینی بودیم که آثار رسیده و گزارش ها از طریق سایت سوگواره به نشانی https://soogvareh.com/  قابل دسترس است.
لازم به ذکر است، اختتامیه دومین سوگواره ملت امام حسین(ع) با سخنرانی دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مدیران ارشد صدا و سیما و دیگر مدعوین از ساعت ۱۹:۳۰ روز سه شنبه ۲۱ شهریورماه 1402 در ساختمان ستاد دفتر تبلیغات اسلامی واقع در قم، ابتدای خیابان معلم برگزار خواهد شد که در این مراسم از نفرات برتر هر بخش با اهداء جوایز نقدی، لوح و تندیس تقدیر خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :