19 دی: فرماندار شهرستان جعفرآباد با اشاره به اقدامات انجام شده جهت رفع مشکل کم‌آبی این شهرستان، گفت: با احداث مجتمع آبرسانی در بخش قاهان و تخصیص ۳ میلیون مترمکعبی از طرح انتقال آب از سرشاخه‌ها و پیگیری تخصیص حقابه‌ها از سد الغدیر ساوه، مشکل کم‌آبی شهرستان جعفرآباد قم برطرف خواهد شد.
ذبیح اله عبداللهی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: رودخانه قره چای مهمترین منبع تامین آب جعفرآباد قم در گذشته بود که پس از احداث سد الغدیر بر روی این رودخانه در شهر ساوه، حقابه ۵۰ میلیون مترمکعبی این شهرستان حدود ۲۰ سال است که تخصیص داده نشده و همین مساله سبب بروز تنش‌های آبی برای کشاورزان و دامداران شده‌است.
طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود به لحاظ گستردگی طرح که بالغ بر ۲۷۰ کیلومتر است، از دو حوزه آبریز سرشاخه های دز در استان لرستان و حوزه آبریز قمرود در استان های اصفهان، مرکزی و قم تشکیل شده است. انتقال ۱۸۱ میلیون متر مکعب آب شرب در سال به شهرهای خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، دلیجان، سلفچگان، ساوه و قم از اهداف این طرح عنوان شده است.
وی با بیان اینکه به‌خاطر عدم تخصیص حقابه سد ساوه و برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی سالانه شاهد افت حدود یک‌متری در سفره‌های زیرزمینی این شهرستان هستیم، ادامه داد: افت سفره‌های زیرزمینی درقم سبب شده تا عمق چاه‌های این شهرستان به حدود ۲۵۰ متر رسیده‌است.
وی اضافه کرد: برای تخصیص حقابه‌های شهرستان جعفرآباد از سد ساوه، توافقات خوبی بین مسوولان دو استان قم و مرکزی انجام شده و امید می‌رود به‌زودی بخشی از حقابه‌های قانونی جعفرآباد رهاسازی شود.
سد الغدیر ساوه در سال ۱۳۷۲ بر روی رود قره‌چای در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان ساوه با ظرفیت ۲۷۷ میلیون مترمکعب احداث شده است.
فرماندار جعفرآباد قم گفت: همچنین در طرح انتقال ۱۴ میلیون مترمکعبی انتقال آب به ساوه نیز تخصیص ۳ میلیون مترمکعب به شهرستان جعفرآباد با مصوبه هیات دولت نهایی شده‌است.
وی همچنین هدررفت آب به‌خاطر فرسودگی شبکه و خطوط انتقال را از عوامل مهم افت فشار آب در برخی از روستاهای این شهرستان یاد کرد و تصریح کرد: برای اصلاح خطوط انتقال این شهرستان امسال ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده‌است.
عبداللهی ادامه داد: برای حل مشکل افت و کمبود آب در بخش قاهان نیز احداث یک مجتمع آبرسانی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان در حال انجام است که با بهره‌برداری از آن مشکل کمبود آب روستاهای پایین‌دست این شهرستان برطرف می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :