19 دی: روز آخر ماه صفر هیچ‌کجا شبیه قم نیست، حرم ملکوتی خواهر امام رئوف امروز یکپارچه در ماتم خورشید هشتم به سوگ نشسته است.
غم و قم در هم عجین شده اند، هیچ‌روزی در قم شبیه امروز نیست، یک‌ پای دل دلدادگان اینجا گوشه ایوان طلا زانوی غم به بغل گرفته و پای دل دیگرشان دست به دامن پنجره فولاد رضا «ع»است.
اصلا نمی‌شود اهل شهر کریمه اهل بیت «ع» باشی و بتوانی آرام و قراربگیری؛ سیل اشک و آه جاری عاشقان در کوی و برزن در گوشه و اطراف حرم شاهد این مدعاست.
پا در هر شبستان و صحنی که می‌گذاری از زائر پر است، عاشقان آمدند که تسلی خاطری بر قلب داغدیده بانوی کرامت باشند و با زبان دل گویا زمزمه می‌کنند که"دوباره باید ازین‌جا به جاده زل بزنم؛ همان حکایت جامانده‌ها و راهی‌ها"
مگر می‌شود زائر و مجاور کریمه اهل بیت باشی و بند دلت در ماتم امام رئوف پاره نشود چه اینکه «بندۀ شاه خراسانم که لطفش دائم است ورنه لطف شیخ و زاهد گاه هست و گاه نیست»
امروز و در جوار حرم نورانی حضرت فاطمه معصومه «س» چشم عاشقانش به پنجره فولادش دخیل می‌بندد و از کنار مضجع بانوی کرامت، به شاه خراسان السلام علیک می‌گوید چه اینکه بعد منزل نبود در سفر روحانی.
قم امروز چیزی کم از مشهد مقدس ندارد، طی همین کمتر از یک ماه گذشته افزون بر ۴ میلیون زائر این استان شده اند، اطراف حرم مطهر مملو از عاشقان است و لحظه‌ای نیست که صدای نوحه و مرثیه هیآت و دسته‌جات عزاداری منقطع شود.
از ویژگی‌های برجسته این روزهای قم، حضور چشمگیر زائران خارجی و آیین و رسوم عزادرای خاص آنهاست که بسیار چشم نواز است، اصولاً اینجا اثری از رنگ و نژاد و زبان نیست اینجا همه بر گرد شمع ولایت برادر و خواهر همدیگرند.
علاوه بر حرم مطهر که این روزها ملجا و محور عزادرای و ابراز ارادت زائران و مجاوران است، آیین‌های مشابهی طی چند روز گذشته در مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه، مساجد، تکایا و همچنین روضه‌های خانگی برپاست و تا بامداد فردا ادامه دارد.
  • نویسنده :
  • منبع :