19 دی: یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بخشنامه دولت درباره کنکور گفت: تاثیر قطعی معدل سبب کاهش شانس ورود دانش‌آموزان مناطق محروم و کم برخوردار به دانشگاه‌ها می‌شود لذا مجلس به این مسئله ورود می‌کند.
محسن پیرهادی با اشاره به موضوع کنکور گفت: رفع نظام طبقاتی و برقراری عدالت آموزشی یکی از اصول و شعارهای اساسی انقلاب اسلامی بوده و بر همین اساس دسترسی برابر و همگانی به امکانات آموزشی در اصل سی‌ام قانون اساسی گنجانده شده است لذا نمی‌توان در این موضوع آزمون و خطا کرد. 
وی با اشاره به واکنش‌ها نسبت به بخشنامه کنکور توضیح داد: مهم‌ترین اصل این مصوبه یعنی تاثیر قطعی بالای نمرات امتحان نهایی در پذیرش کنکور سراسری باعث شکل گیری این انتقادات شده است. ترازبندی سالیانه امتحانات‌ نهایی و اختلاف بالای ترازها نسبت به سال قبل، امکان تنها یک بار ترمیم نمره، ایجاد فضای تقلب گسترده در حوزه های امتحان نهایی و ناتوانی آموزش و پرورش در اجرای صحیح امتحانات و همچنین تصحیح سلیقه ای و اختلاف نمرات بالای تصحیح کنندگان یک برگه امتحان از جمله ایرادات وارد بر تاثیر قطعی معدل است که ثمره ای جز تقویت نظام آموزش طبقاتی و دور شدن از اصل عدالت تحصیلی را ندارد.
وی تاکید کرد: مجلس به این مسئله ورود می کند و به مطالبه خانواده ها پاسخ مناسبی خواهد داد. در کشوری به وسعت ایران و با سطح توسعه متفاوت چگونه می توان از تاثیر قطعی معدل بر آزمون کنکور صحبت کرد در این شرایط هنوز سرنوشت و چند و چون طرح جدید جذب دانشجویان ورودی سال جدید از سوی سازمان سنجش مشخص نشده و ورودی های جدید و خانواده هایشان درگیر سرنوشت تحصیلی فرزندانشان هستند.
پیرهادی در عین حال گفت: برخی از تغییرات کنکور امسال نسبت به سال گذشته مثبت بوده که از آن جمله می توان به تخصصی تر شدن و حذف دروس عمومی اشاره کرد منتها دو مرحله ای شدن و افزایش تاثیر معدل آن هم به صورت قطعی و در شرایطی که آموزش و پرورش امکان برگزاری عادلانه و دقیق امتحانات نهایی را ندارد، محل اشکال است. نحوه اطلاع رسانی سازمان سنجش از تغییرات کنکور و ایجاد نگرانی در دانش آموزان و خانواده ها نیز مطرح است.

  • نویسنده :
  • منبع :