19 دی: کمیته میراث جهانی «یونسکو» با پایان دادن به روند بررسی پرونده‌های میراث در معرض خطر، ‌مرحله تایید مکان‌های جدید برای راه‌یابی به فهرست میراث جهانی را آغاز کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، ‌کمیته یونسکو در روزهای اخیر دو مکان میراث جهانی در اوکراین را به فهرست مکان‌های در معرض خطر و نیازمند به حفاظت این نهاد اضافه کرد. به این ترتیب کلیسای جامع «سنت سوفیا» که در قرن یازدهم میلادی با موزائیک‌ها و فرسکوهای خیره‌کننده ساخته شده و مجموعه ساختمان‌های صومعه‌ «پچرسک لاورا» که هر دو در کی‌یف واقع شده‌اند به همراه مجموعه تاریخی در شهر غربی «لِویو» از اوکراین به فهرست میراث جهانی در معرض خطر یونسکو اضافه شدند. مرکز تاریخی شهر «لویو» که در نزدیکی مرز لهستان واقع شده است، از یک قلعه قرن پنجمی و چندین ساختمان مذهبی دیگر تشکیل می‌شود. 

مکان‌هایی در «فهرست میراث جهانی در معرض خطر» قرار می‌گیرند که توسط عواملی همچون جنگ‌های نظامی، ‌فجایع طبیعی و آلودگی تهدید شده باشند. 

کمیته یونسکو از روز شنبه ۱۶ سپتامبر روند بررسی پرونده‌های معرفی‌شده برای راه‌یابی به فهرست میراث جهانی یونسکو را آغاز کرد. 

بر این اساس‌ «پارک ملی ادزالا-کوکووا» در «کنگو»، که یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های آفریقا و یکی از بزرگترین جنگل‌های گرمسیری جهان به شمار می‌رود، به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. 

در جزیره فرانسوی «مارتینیک» نیز آتشفشان‌ها و جنگل‌های «کوه پله» و «پیتون‌ها» در بخش شمالی این جزیره به فهرست میراث طبیعی جهانی یونسکو راه یافتند. 

همچنین «خلیج ها لونگ» واقع در ویتنام که پیش‌تر در فهرست میراث جهانی قرار داشت، در اجلاس امسال گسترش یافت و جزیره «کات با» نیز به محدوده آن اضافه شد. «خلیج ها لونگ» نخستین‌بار در سال ۱۹۹۴ در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. 

علاوه‌بر این «پارک ملی تسینگی د بماراها» ‌در «ماداگاسکار» نیز گسترش یافت و جنگل «Andrefana» نیز به محدوده آن اضافه شد. 

با ادامه روند بررسی پرونده‌ها، ‌محوطه باستانی متشکل از تخته‌سنگ‌های عظیم و محوطه‌های عصر برنز در مغولستان به فهرست یونسکو اضافه شد. همچنین محوطه باستانی «لینگاپورا» در «کامبوج» ‌و منظره «گدئو» در اتیوپی به این فهرست راه یافتند. 

علاوه‌بر این راه‌باریکه «قره‌قوم _ زرافشان» از جاده ابریشم برای تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. 

«تل السلطان» از فلسطین نیز دیگر پرونده‌ای بود که مورد تایید چهل و پنجمین کمیته میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. 

جنگل هیرکانی که در سال ۲۰۱۹ به نام ایران و جمهوری آذربایجان ثبت شده بود، با افزودن دو بخش از منطقه آذربایجان، گسترش یافت. ایران همچنین موفق شد ۵۴ کاروانسرا با قدمت از ساسانی تا قاجار را در قالب یک پرونده در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کند. 

بنین و توگو نیز یک محوطه باستانی مشترک را گسترش دادند و کامبوج«Koh Ker»، یک سایت باستانی دورافتاده را به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه کرد. محوطه تاریخی گورپشته‌های گایا از کره جنوبی نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و چین منظر فرهنگی جنگل‌های قدیمی چای را ثبت جهانی کرد. 

Santiniketan، که به عنوان یک شهر دانشگاهی شناخته می‌شود، در صد مایلی شمال کلکته از هند در اجلاس امسال به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. 

از دانمارک یک محوطه وایکینگی و از کانادا یک محوطه طبیعی به فهرست میراث جهانی یونسکو راه یافتند. آلمان نیز موفق شد یک کلیسای یهودی را ثبت کند و لتونی هم یک شهر قدیمی را به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه کرد. 

در اجلاس امسال یونسکو ۵۰ اثر بررسی می‌شود که از میان آن‌ها ۳۴ پرونده میراث فرهنگی، ۹ پرونده میراث طبیعی و دو پرونده ترکیبی از میراث طبیعی و فرهنگی است. 

میراث جهانی یونسکو سال گذشته قرار بود در روسیه برگزار شود که به دلیل جنگ با اوکراین، اجلاس سال گذشته به تعویق افتاد و قرار شد سهمیه کشورها محفوظ بماند و در اجلاس بعدی بررسی شود. از همین رو از میان ۵۰ پروندۀ پیشنهادشده برای بررسی در چهل‌وپنجمین کمیته میراث جهانی یونسکو، ۲۴ پرونده سهمیه اجلاس سال گذشته و ۲۶ پرونده مربوط به اجلاس سال ۲۰۲۳ است. 

چین، مغولستان، کره جنوبی، ترکیه، روسیه، آلمان، کامبوج، لتونی، لیتوانی، گواتمالا، هند، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، اسپانیا، اتیوپی، ایران، کانادا، دانمارک، چک، کنگو، فرانسه، بنین، ماداگاسکار، ویتنام، آذربایجان، فلسطین، تونس، آرژانتین، بلژیک، ایالت متحده آمریکا، سورینام، هلند، روآندا، تایلند، اندونزی، قزاقستان، ایتالیا، عربستان، یونان و پرتغال از جمله کشورهایی هستند که میراث تاریخی و طبیعی آن‌ها در این دوره از اجلاس یونسکو بررسی می‌شود. اجلاس یونسکو تا ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۳ در شهر ریاض عربستان برپا خواهد بود.

  • نویسنده :
  • منبع :