19 دی: دو زندانی ایرانی آزاد شده از آمریکا وارد کشور شدند.
«رضا سرهنگ‌پور» و «مهرداد معین انصاری» دو نفر از پنج شهروند ایرانی آزاد شده از زندان آمریکا، وارد تهران شدند.
این دو شهروند ایرانی در هنگام ورود به کشور مورد استقبال تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله علی رضا بیکدلی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه قرار گرفتند.
بر اساس این گزارش این دو شهروند ایرانی بعداظهر دوشنبه وارد دوحه شدند و سپس از دوحه به تهران سفر کردند.
حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در دوحه در این ارتباط با انتشار عکس مشترکی از دو زندانی ایرانی آزاد شده از آمریکا که بعداظهر دوشنبه در جریان تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا وارد دوحه قطر شدند، در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: «به منزل خوش آمدید و شکرا قطر».

عصر روز دوشنبه ۲۷ شهریورماه طی توافق صورت گرفته بین ایران و آمریکا تبادل زندانیان بین دو کشور با همکاری کشورهایی همچون قطر و عمان انجام گرفت.
در همین چارچوب ۵ زندانی آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران دوران حبس خود را می‌گذراندند، به همراه ۲ نفر از اعضای خانواده آن‌ها عصر دوشنبه توسط یک هواپیما قطری که از صبح دوشنبه در فرودگاه مهرآباد مستقر شده بود، راهی دوحه شدند. نام سه تن از این زندانیان دو تابعیتی سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی پیش از این در رسانه ها مطرح شده است و نام ۲ نفر از آنها اعلام نشده که البته برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند که یکی از این ۲ نفر یک زن ایرانی-آمریکایی است.
تا این لحظه از سوی آمریکا و ایران نام این پنج جاسوس آزاد شده به صورت کامل اعلام نشده است.
سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی که به جرم جاسوسی در زندان بودند، بخشی از حبس ۱۰ ساله خود را گذرانده بودند.
سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز در فرودگاه دوحه 

همچنین هفته گذشته از سوی نمایندگی ایران در سازمان ملل نام پنج زندانی آزاد شده از سوی آمریکا که عبارت از لطف‌الله افراسیابی، مهرداد انصاری، امین حسن‌زاده، رضا سرهنگ‌پور و کامبیز عطار کاشانی است، اعلام شد.
به گزارش رسانه ایرانی «نور نیوز»، علاوه بر آزادی «رضا سرهنگ‌پور» و «مهرداد معین انصاری»،  همزمان سه زندانی ایرانی دیگر نیز که ساکن آمریکا بودند، آزاد شدند.
خبرگزاری فرانسه نیز روز دوشنبه به نقل از یک مسئول آمریکایی خبر داد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در چارچوب توافق تبادل زندانیان تهران و واشنگتن پنج زندانی ایرانی را عفو کرده است.
مسئول آمریکایی همچنین گفت اتهام این پنج ایرانی آزاد شده مرتبط با اعمال خشونت نیست؛ ۲ نفر از آن‌ها در زندان بودند و سه نفر دیگر اتهامی علیه آن‌ها مطرح نیست.
۲ زندانی آزاد شده ایرانی در دوحه

در همین رابطه علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، که به همراه رییس جمهور برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، در صفحه اجتماعی ایکس در این ارتباط نوشت: «ما از آزادی ۵ تن از هموطنان که به بهانه دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، در این کشور زندانی شده بودند، بسیار خرسندیم و بازگشت آنها به آغوش عزیزانشان را تبریک می‌گوییم.
دفاع از حقوق همه ایرانیان در سراسر جهان، به ‌ویژه آنها که آزادی‌شان به بهانه تلاش برای دور زدن تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی آمریکا سلب شده است، یک دستور کار ثابت برای دیپلماسی ایرانی است.‌
‏هم‌چنین از دولت‌های قطر و عمان بخاطر نقش مهم‌شان در فرایندی که منتج به آزادی شهروندان ایرانی شد، قدردانی می‌کنیم.»
«ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر نیز روز دوشنبه و در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد که «مذاکرات برای رسیدن به توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن بیش از ۲ سال طول کشید»
الانصاری گفت: به محض آزادی زندانیان، بخش مالی توافق اجرایی خواهد شد. قبل از حصول توافق مسئولان قطری سفرهای فشرده‌ای به تهران و واشنگتن داشتند. این توافق تضمین‌های متعددی به‌ویژه در زمینه مالی را شامل می‌شود.
مقامات تهران در طی مدت بارها اعلام کرده‌اند که به موضوع تبادل زندانیان نگاه انسان‌دوستانه دارند و اگر امریکا این موضوع را به مذاکرات برجام و همچنین برخی از تحولات داخلی سال گذشته ایران گره نزده بودند، بسیار زودتر از این تبادل زندانیان بین ۲ کشور انجام شده بود.

منتظر گام‌های بیش‌تر آمریکا برای توافق بر سر پرونده‌های بزرگ‌تر هستیم

در همین حال سید محمد مرندی، کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در مصاحبه با المیادین با اشاره به اجرا شدن توافق روز دوشنبه آمریکا و ایران درباره تبادل زندانیان با وساطت قطر گفت که عامل اصلی که باعث موفقیت توافق مبادله شد، مشکلات بین المللی بود که واشنگتن با آن مواجه است. 

مرندی در ادامه گفت‌وگوی خود با المیادین افزود: آمریکایی‌ها در چند ماه گذشته در مذاکرات تبادل زندانیان و آزادسازی پول تهران جدی‌تر شدند. 

کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: آنچه برای تهران مهم است، آزادی زندانیان ایرانی است که توسط آمریکا به ناحق بازداشت شده‌ بودند. 

وی تأکید کرد که تهران منتظر گام‌های بزرگ‌تری از سوی ایالات متحده برای دستیابی به توافق بر سر موضوعات بزرگ‌تری مانند پرونده هسته‌ای است. 

مرندی به المیادین گفت که آنچه مقامات آمریکایی درباره توافق با ایران پیرامون تبادل زندانیان می‌گویند، مصرف رسانه‌ای دارد. 

وی تأکید کرد، آینده ثابت خواهد کرد که واشنگتن به دلیل سیاست‌های خارجی و چالش‌های داخلی خود عقب نشینی خواهد کرد. 

تحلیلگر مسائل بین‌الملل همچنین اعلام کرد که بازگشت به مذاکرات هسته‌ای به تصمیم آمریکا بستگی دارد، امیدواریم این توافق، راه را برای واشنگتن جهت مذاکره درباره توافق هسته‌ای با ایران باز کند.

  • نویسنده :
  • منبع :