19 دی: مدیر کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی از ثبت خانواده‌ی جدید پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره خبر داد.
مهدی اله پور با اعلام این خبر عنوان کرد: محیط‌بانان پارک ملی تندوره در پایش و رصد پارک ملی، از ثبت یک خانواده‌ی جدید پلنگ ایرانی خبر دادند.
این مقام مسئول افزود: تصاویر این خانواده جدید پلنگ ایرانی که همراه با بازیگوشی و آب‌تنی آن‌ها همراه بود، با کمک دوربین‌های تله‌ای ثبت شد.
وی عنوان کرد: در پی احداث آبشخور جدید برای حیات‌وحش و مشاهده تغییرات رفتاری مادر این توله پلنگ در سال گذشته، پس از رصد این آبشخور، تصاویری زیبا از مادر و توله پلنگ حدوداً ۵ ماهه که در حال آب‌تنی و بازیگوشی هستند، به ثبت رسید.
اله پور اظهار کرد: پویایی به وجود آمده در پارک ملی تندوره، امنیت زیستگاهی این‌گونه ارزشمند را در پارک ملی تندوره رقم زده و با تلاش محیط‌بانان سخت کوش پارک، حیات‌وحش در آرامش منطقه زیست می‌کنند.
پلنگ ایرانی (Persian Leopard) یکی از بزرگ‌ترین زیرگونه‌های پلنگ به شمار می‌رود که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد.
پارک ملی تندوره تنها پارک ملی خراسان رضوی است که ۳۵ هزار و ۵۴۰ هکتار وسعت دارد و در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان درگز واقع شده است.
علاوه بر پلنگ که گونه جانوری شاخص این منطقه است، قوچ و میش اوریال، کل و بز، گربه‌ وحشی، گربه جنگلی، گربه پالاس و گراز و پرندگانی چون هما، دال و کرکس سیاه از جمله سایر گونه‌های جانوری ارزشمند پارک ملی تندوره است.
  • نویسنده :
  • منبع :