19 دی: یکی از مراجع تقلید گفت: فضای مجازی رسانه ای است که در آن مطالب شبهه انگیز وجود دارد و جوانان مرتب با سئوال مواجه می شوند لذا جواب این شبهات را باید متخصصان حوزه بدهند.
آیت الله جعفر سبحانی روز چهارشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه، در مدرسه علمیه دارالشفاء قم افزود: اکنون سوال های زیادی از اطراف و اکناف به حوزه می آید و جمعی از حوزویان باید پاسخگوی سئوالات روز بوده و این جمع باید مجهز به پاسخ به سووالات روز باشند و حتی پاسخ مراجع تقلید هم جمع شود و جواب واحد داشته باشند.
وی ابراز داشت: اولین خطابی که بر پیامبر اسلام شده خطاب به خواندن است و این امر حاکی از آن است که قرائت و همچنین قلم مسائل مهمی هستند و فرد مسلمان باید دارای ۲ سلاح بیان و نگارش باشد.
این مرجع تقلید خطاب به طلاب حوزه های علمیه تاکید کرد که اگر بخواهیم شریعتی را بیان کنیم باید به ۲ سلاح معنوی خواندن برای بیان و دوم نوشتن مجهز باشیم.
آیت الله سبحانی در ادامه تصریح کرد: اکنون از یکصدمین سال تاسیس حوزه علمیه قم می گذرد و مرحوم آیت الله حائری در سال ۱۳۰۱ تصمیم بر تاسیس حوزه گرفت و نشانگر آن است که مردان بزرگ کارهای بزرگ تری انجام می دهند.
وی افزود: مرحوم آیت الله حائری با آمدن به قم، به حوزه نجف نامه نوشت تا فضلای عراق به قم بیاییند و کلنگ ساخت حوزه را بزنند و در این یکصد سال برکات بسیاری از حوزه نصیب همگان شده که انقلاب اسلامی یکی از این برکات به شمار می آید.
آیت الله سبحانی اظهار کرد: حوزه باید با فرهنگ خودش حفظ شود، گرچه هر زمانی مقتضیاتی دارد ولی باید فرهنگ حوزه محفوظ بماند.
وی گفت: فرهنگ حوزه نباید تبدیل به فرهنگ دانشگاه شود و حوزه مستقل است و اساس حوزه که طلبه پروری و محقق پروری است را باید حفظ کنیم.
این مرجع تقلید افزود: همانطور که علمای بزرگی پرورش دادیم که برای ما چراغ هستند فرهنگ آن ها باید محفوظ بماند.
وی اظهار داشت: آزمون ها در حوزه علمیه باید کتبی و نوشتاری و به سبک حضوری باشد و این برای ما مهم است و نباید از دیگران سرمشق بگیریم.
وی در پایان گفت: اگر بخواهیم حوزه قدرت علمی تحقیقی و عمقی خود را داشته باشد باید فرهنگ حوزه را حفظ کنیم.
  • نویسنده :
  • منبع :