19 دی: نخست‌وزیر عراق در سخنانی با تاکید بر ضرورت پایان یافتن هرگونه حضور نیروهای رزمی خارجی و در راس آنها نظامیان اشغالگر آمریکا در کشورش گفت که حاکمیت عراق تحت تاثیر هیچ تعارفی نیست.
«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» تاکید کرد که عراق دیگر نیازی به حضور نیروهای رزمی، چه از آمریکا و چه دیگر کشورهای ائتلاف بین‌المللی ندارد.
وی افزود: گروه «داعش» در حال حاضر چیزی جز گروه‌های تحت تعقیب در دل بیابان نیست و تهدیدی برای عراق ایجاد نمی‌کند.
السودانی در ادامه درباره حضور نظامیان اشغالگر آمریکایی و ائتلاف بین المللی در کشورش افزود: واقعیت جدید مبتنی بر همکاری در زمینه‌های مشخص با ائتلاف بین‌المللی است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: بغداد پیش‌نویس یادداشت تفاهمی را از وزارت دفاع آمریکا در رابطه با شکل روابط عراق و ائتلاف بین‌المللی، دریافت کرده است.
این مقام عراقی همچنین درباره دعوت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از وی برای سفر به واشنگتن نیز تصریح کرد: وزارت خارجه آمریکا و عراق درحال برنامه ریزی برای تعیین موعد این سفر در سال جاری میلادی هستند.
وی در این باره تاکید کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در این سفر مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، توافق چارچوب راهبردی میان بغداد و واشنگتن است.
السودانی همچنین بر تعهد دولت خود نسبت به عدم اجازه به گروه‌های مسلح برای بهره‌برداری از حضورشان در خاک عراق در راستای حمله به کشورهای همسایه تاکید کرد.
وی با تاکید بر رد هرگونه تجاوز به مرزهای عراق گفت: حاکمیت عراق، تعارف‌بردار نیست. حمله کشورهای همسایه به خاک عراق غیرقابل قبول است و عراق نباید به عرصه‌ای برای حل و فصل اختلافات سیاسی بین کشورهای همسایه تبدیل شود.
وی همچنین گفت: ما از ترکیه به دلیل تجاوز به خاک عراق به دیوان بین‌المللی کیفری شکایت کرده‌ایم.
نخست وزیر عراق در ادامه افزود: ما منتظر تکمیل اقدامات ترکیه برای از سرگیری صادرات نفت از اقلیم کردستان عراق هستیم.
  • نویسنده :
  • منبع :