19 دی: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، گفت: اگر طرف آمریکایی از چندگانگی برخورد کردن خودخارج شود و نیت و اراده واقعی خود را نشان دهد، دستیابی به یک توافق برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو تحریم‌های ایران دور از دسترس نیست.
امیرعبداللهیان روز جمعه به وقت محلی در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما در نیویورک در خصوص نشست مهم آستانه، افزود: در نشست آستانه که به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با وزرای خارجه ترکیه و روسیه و در بخش دوم با گیر پدرسون نماینده ویژه سوریه در امور سازمان ملل آخرین وضعیت و مشکلاتی که مردم سوریه با آن مواجه هستند را مورد بررسی قرار دادیم.
وزیر امور خارجه ایران گفت: در این نشست تاکید شد که همچنان مشکل اقتصادی، تحریم‌های کشورهای غربی، تروریسم و داعش در بخش‌هایی از سوریه به عنوان چالش‌های اساسی در این کشور مطرح است و از نماینده سازمان ملل خواستیم که این سازمان طرحی را ارائه دهد و پشتیبانی مالی را به عمل بیاورد که زیرساخت‌های لازم برای بازگشت مهاجران و آوارگان سوریه به کشورشان فراهم شود.
امیرعبداللهیان ادامه داد: در عین حال راهکارهایی برای کاهش سوءتفاهم‌ها و مشکلات مرزی بین سوریه و ترکیه مطرح شد که ما امیدوار هستیم در آینده نزدیک در قالب ادامه نشست آستانه و یا فرمت چهارجانبه ایران، سوریه، روسیه و ترکیه بتوانیم این مشکلات را مورد حل و فصل قرار بدهیم.
وزیر امور خارجه ایران در ادامه در خصوص ملاقات‌های دو جانبه روز جمعه خود نیز افزود: نشست مجمع تمدن‌های کهن با حضور ۹ کشور تمدنی برگزار شد که میزبانی و مدیریت این نشست با جمهوری اسلامی ایران بود که در آنجا ما دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی را در چارچوب حفظ شاخص‌های تمدنی کشورها، حفظ آثار باستانی و میراث فرهنگی کشورها مورد توجه قرار دادیم.
امیرعبداللهیان گفت: ایران حرف‌های زیادی در حوزه تمدنی، فرهنگی و میراث فرهنگی دارد که در آنجا مطرح شد و کشورها دیدگاه‌های خود را بیان کردند.
وی افزود: همچنین یک نشست با یکی از اندیشکده‌های آمریکایی داشتیم که سیاستمداران سابق آمریکایی در این نشست حضور داشتند و در آنجا به صراحت در خصوص موضوعات فی‌مابین بحث شد، از جمله رویکرد نادرست آمریکایی‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران و در قبال ملت ایران در خصوص برجام و نیز درباره خروج ترامپ از برجام و تداوم این راه توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با شکل و ادبیات دیگری در آنجا به صراحت سخن گفتیم.
امیرعبداللهیان ادامه داد: پرسش‌هایی را برخی از سیاستمداران سابق آمریکا و مقامات ذیربط آنها داشتند که تلاش کردیم به پرسش‌های آنان پاسخ دهیم.
وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ما فکر می‌کنیم با توجه به اقدامی که هفته گذشته در تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا انجام شد و در جلسه هم اشاره داشتم که اگر طرف آمریکایی از چندگانگی برخورد کردن خودخارج شود و نیت و اراده واقعی خود را نشان دهد، دستیابی به یک توافق برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو تحریم‌های ایران دور از دسترس نیست.
امیرعبدااللهیان گفت: در عین حال با استفاده از فرصت حضور وزرای خارجه طی ۲ روز گذشته و قبل از آن هم دیدارهایی که با وزرای خارجه کشورهای مختلف داشتیم که این دیدارها امروز و فردا هم تداوم پیدا خواهد کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :