19 دی: سناتور «باب منندز» که به تازگی به فساد و گرفتن رشوه متهم شده، همواره مواضعی ضد ایرانی داشته و تلاش کرده با هرگونه توافقی میان ایران و آمریکا برای احیای برجام مخالفت کند.
رابرت منندز، سناتور دموکرات برجسته ایالات متحده در یک پرونده فدرال به اتهام رابطه همراه با فساد با سه تاجر و گرفتن رشوه متهم شده است. در کیفرخواستی که علیه او منتشر شده، نام همسر منندز و همچنین سه مظنون دیگر که گفته می‌شود در این طرح دخیل بوده‌اند، ذکر شده است.
منندز که از اوایل سال ۲۰۲۱ به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مشغول به کار بوده، همواره موضعی ضد ایرانی داشته و به‌ویژه با مخالفت‌های خود تلاش کرده است تا مانع از به سرانجام رسیدن مذاکرات احیای برجام شود.
به گفته دادستانی آمریکا، در بازرسی از خانه سناتور منندز حدود ۱۰۰ هزار دلار شمش طلا و همچنین نزدیک به ۵۰۰ هزار دلار پول نقد پنهان‌شده به دست آمده است.
در واقع این کیفرخواست جدید، دومین رسوایی فساد مالی سناتور منندز در دوران خدمتش به شمار می‌آید. در سال ۲۰۱۵ نیز این سناتور آمریکایی اهل نیوجرسی به اتهام رشوه در زد و بندی با یک چشم پزشک ثروتمند متهم شد. گفته می‌شود که این پزشک هدایای مختلفی به ارزش نزدیک به یک میلیون دلار را در ازای امتیازات سیاسی با این سناتور مبادله کرده بود. این پرونده در اواخر سال ۲۰۱۷، زمانی که هیأت منصفه موفق به صدور رأی نشد، خاتمه یافت.
منندز در جدیدترین موضع‌گیری خود در رابطه با ایران به انتقاد از توافق تهران و واشنگتن برای تبادل زندانیان پرداخت که با میانجی‌گری قطر انجام گرفت و بر اساس آن، ۶ میلیارد دلار از وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد و به بانک مرکزی قطر منتقل شد تا ایران از این طریق بتواند از این پول خود برای معاملات بشردوستانه استفاده کند.
او باوجود استقبال از بازگشت پنج آمریکایی به خانه که به جرم جاسوسی در ایران زندانی شده بودند، نسبت به آزادسازی پول بلوکه‌شده ایران ابراز نگرانی کرده و گفته بود که این کار سایرین را برای گروگان‌گیری بیشتر شهروندان آمریکایی تشویق می‌کند.
این سناتور آمریکایی سال گذشته نیز در جریان حوادث سال گذشته در ایران نیز تلاش کرد به این اغتشاشات دامن بزند و با اعلام حمایت از آن، خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مقامات ایرانی شد.
او که از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران به شمار می‌آید، پیش از این بارها از مذاکرات دولت آمریکا با ایران برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انتقاد کرده و با تکیه بر ادعاهای نخ‌نما شده واشنگتن و غرب علیه ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان مدعی شده بود که چنین توافقی راه را برای دستیابی ایران به سلاح اتمی باز می‌گذارد.
باب منندز درگفت‌وگو با رادیو ان‌پی‌آر گفته بود، به این دلیل با توافق هسته‌ای مخالف است که سایر موضوعات را در رابطه با ایران، ازجمله سیاست‌های منطقه‌ای و توسعه برنامه موشکی ایران را در بر نمی‌گیرد.
او جایی دیگر در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز در دورانی که مذاکرات برجامی در جریان بود ضمن مخالفت با تلاش‌ها برای احیای برجام خطاب به دولت بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته بود که عدم توافق بهتر از یک توافق بد است.
این سناتور آمریکایی چندی پیش نیز درباره برخی گزارش‌های مبنی بر اینکه دولت بایدن در حال نزدیک شدن به توافق هسته‌ای موقت با ایران برای جایگزینی برجام است، آن را رد و تاکید کرد که هیچ نشانه‌ای از اینکه دولت در حال پیگیری چنین توافق باشد، وجود ندارد.
جو بایدن از زمان روی کار آمدنش در کاخ سفید مدعی شد که به وعده خود برای احیای برجام که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ برخلاف تعهدات واشنگتن به‌طور یک‌جانبه از آن خارج شد، عمل می‌کند و برای این منظور، راب مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران را مامور پیشبرد مذاکرات احیای برجام کرد.
زیاده‌خواهی طرف آمریکایی اما در جریان رایزنی‌ها و «محاسبه غلط» آنها درباره مسائل داخلی ایران سبب شد تا بازگشت به برجام شکل نگیرد و مذاکرات بدون حصول نتیجه متوقف شود.
  • نویسنده :
  • منبع :