19 دی: دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا با اشاره به محدودیت‌های برجام بر برنامه‌های هسته ای، این توافق را «بدون جایگزین» دانست.
«انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه با بیان اینکه در حاشیه هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران و همچنین نماینده آمریکا در امور ایران و اروپایی‌ها دیدار کرده است، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، برجام را طرحی دانست که جایگزینی برای آن وجود نداشته و مورد تایید اتحادیه اروپاست.
او در این توییت نوشت که در برجام «محدودیت‌هایی ملموس و اثبات‌پذیر» بر برنامه هسته‌ای ایران وضع شده که با همکاری سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران این فرصت را می‌دهد تا یک صنعت هسته‌ای کاملا شفاف داشته باشد.
مورا در ۲ توئیت خود نوشت: طبق معمول، موضوع برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد. من با علی باقری، نماینده آمریکا در امور ایران و اروپایی‌ها دیدار کردم و نتیجه‌گیری من این است که سیاست اتحادیه اروپا تنها با رسیدن به یک توافق جامع درباره محدودیت‌های سفت و سخت و کاملا قابل راستی‌آزمایی در برنامه هسته‌ای ایران از طریق نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر لغو جامع تحریم‌ها و همچنین شروطی درباره همکاری هسته‌ای به منظور اجازه‌دادن به ایران برای در اختیار داشتن یک صنعت هسته‌ای شفاف و قابل اطمینان از جمله تحقیق، به صورت کامل مورد تایید است».
این مقام اروپایی در پایان، برجام را «بهترین توافق ممکن» توصیف کرد و نوشت: «هیچ جایگزینی برای آن نیست».
باقری نیز شامگاه پنجشنبه در ارتباط با دیدار مورا که در نیویورک انجام شد در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با انریکه مورا ملاقات کردم. ما گفت‌وگوهای صریحی در مورد بسیاری از حوزه‌های روابط ایران و اتحادیه اروپا، از جمله تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم داشتیم. رایزنی‌ها در آینده، ادامه خواهد داشت.
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بامداد چهارشنبه و در دیدار با وزیر امورخارجه ایران در نیویورک بر لزوم یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران از طریق برجام تاکید کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :