19 دی: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: ادعای آمریکا درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین بی‌اساس است.
به گزارش تارنمای خبری تِلِریپورت، پیشتر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع اوکراین ادعا کرده بود که روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله علیه اوکراین استفاده می‌کند.
لاوروف در پاسخ به این ادعای وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به اینکه ما امروز اظهارات بسیاری از شخصیت‌های مختلف ملی و بین‌المللی را بیان کردیم که هیچ پایه و اساس واقعی ندارند، تاکید کرد: ادعای آمریکا درباره استفاده از پهپادهای ایرانی برای حمله به اوکراین بدون هیچ دلیل و مدرکی بیان شده و بی‌اساس است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در مورد بسیاری از موضوعات با اشتیاق و حرارت بسیار اعلام موضع می‌کند در حالی که اساسا اصل موضوع بی پایه و اساس است، افزود: بنابراین من نمی‌توانم در مورد مطرح شدن مجدد چنین ادعاهای بی‌اساسی از سوی واشنگتن اظهارنظر کنم.
وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین در حالی از سوی کی‌یف مطرح می‌شود که مقامات ایرانی بارها این مساله را رد کرده‌اند و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز روز ۶ جولای (۱۵ تیر) تاکید کرد که ادعاهای کی‌یف در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جریان درگیری در اوکراین بی‌اساس است و گفت که حداقل یک پهپاد به من نشان دهید که ثابت کند این پهپاد ما است.
گفتنی است؛ اروپا و آمریکا در ماه‌های گذشته همواره مدعی ارسال سلاح نظامی و پهپاد از سوی جمهوری اسلامی ایران به روسیه شده‌اند و این ادعا از سوی رسانه‌های غربی تشدید شده است.
در همین ارتباط، نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام در روز ۱۵ تیرماه (۶ جولای) به عرصه جدال میان دیپلمات‌های آمریکا و انگلیس با روسیه تبدیل شد که با دعوت از اوکراین در پی تکمیل سناریوی خود علیه برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران و تداوم تحریم‌های موشکی هستند.
رابرت وود سفیر و معاون نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل ۱۵ تیرماه در نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام با تکرار اتهامات واشنگتن ادعا کرد که ایالات متحده آمریکا به شدت نگران استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین است و ایران و روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده‌اند.
  • نویسنده :
  • منبع :