19 دی: همایش بزرگ هیئت خادم الشهداء قم همزمان با هفته دفاع مقدس، با حضور بیش از هزار نفر از ایثارگران، جانبازان و خانواده های معظم شهیدان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی هیئت خادم الشهداء قم، در همایشی که بمناسبت بیست و پنجمین سالروز شروع فعالیت هیئت خادم الشهداء و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، علاوه بر جانبازان، رزمندگان، ایثارگران و خانواده معظم شهیدان ۸سال دفاع مقدس، جمعی از مسئولین استان و شهر قم نیز حضور داشتند؛ در این مراسم همچنین از کتابی تحت عنوان «مسیر قرار» رونمایی شد؛ کتابی که خاطرات بیش از ۸۰ رزمنده دفاع مقدس عضو هیئت خادم الشهداء را در سفری به راهیان نور ثبت و ضبط کرده و منتشر شده است.
در این مراسم حاج یدالله حسینی بعنوان مسئول هیئت خادم الشهداء قم، حاج حسین کاجی از رزمندگان ۸سال دفاع مقدس و ناشر کتاب «مسیر قرار» و آیت الله نظری منفرد از اساتید حوزه علمیه قم، بعنوان سخنران اصلی این همایش سخنرانی کردند؛ و سیدهادی سعادتمند نویسنده کتاب «مسیر قرار» و دو تن از همکارانش نیز جزئیاتی در مورد این کتاب جدید ارائه کردند.
اجرای گروه تواشیخ جانبازان هشت سال دفاع مقدس، مداحی حاج حسین مالکی نژاد و همخوانی جمعی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و خانواده شهداء، و همچنین همخوانی شعر معروف «کجایید ای شهیدان خدایی...» توسط حاج یدالله حسینی مسئول هیئت خادم الشهداء، از دیگر بخش های این مراسم بود.
در پایان این مراسم نیز از برخی از پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت و خانواده های معظم شهداء تقدیر شد.

حاج یدالله حسینی: جانبازان و ایثارگران خادمان شهداء هستند
مسئول هیئت خادم الشهداء قم در این مراسم با بیان این که جانبازان و ایثارگران خادمان شهداء هستند، گفت: اگرچه ابتدای کار از این که در دوران دفاع مقدس به شهادت نرسیدم ناراحت بودم اما امروز احساس رضایت دارم چراکه می‌بینیم اگر جانبازان و رزمندگان به جا مانده از ۸سال دفاع مقدس نبودند، پیام رسانان شهدا هم نبودند.
حاج یدالله حسینی اظهار کرد: بعد از عملیات بدر که مجروح شده بودم از خدا خواستم که اگر قرار به این است که بعد از جنگ کاری از دست ما بر نیاید، حاضرم شهید شوم، ولی این اتفاق رقم نخورد.
وی با اشاره به اینکه پس از جنگ احساس ناراحتی داشتم که چرا من شهید نشدم، مطرح کرد: این احساس پشیمانی در اکثر جانبازان و ایثارگران وجود دارد ولی امروز احساس رضایت دارم چراکه می‌بینیم اگر ما بعنوان بازماندگان و رزمندگان ۸سال دفاع مقدس نبودیم، پیام رسانان شهدا نبودند.
مسئول هیأت خادم الشهداء قم با بیان اینکه هر کسی که در این جامعه نفس می‌کشد، مدیون شهدا است، عنوان کرد: امروز تخریب‌هایی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد، صحنه‌هایی از دست و پا زدن و لحظه شهادت شهدا را به یاد ما می‌آورد.
وی اضافه کررد: هستند همچنان افرادی که پس از گذشت ۳۰ الی ۴۰ سال از جنگ هنوز شب‌ها تا صبح به دلیل درد زیاد نمی‌توانند بخوابند و اذیت می‌شوند و ما مدیون این افراد هستیم.
حاج یدالله حسینی افزود: ما به شهدا و جانبازان و ایثارگران مدیون هستیم و باید در راه آرمان های والای این بزرگمردان بیش از پیش تلاش کرده و فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج دهیم.

حاج حسین کاجی: یادگاران دفاع مقدس باید در اوج احترام باشند
راوی دفاع مقدس با بیان این که یادگاران دفاع مقدس باید در اوج احترام باشند و هیئت خادم الشهداء قم در این مسیر به خوبی قدم برداشته است، گفت: برخی گروه‌های مردمی در قم حتی از دولت نیز پیشی گرفته و اقدامات بزرگی را رقم زده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به هیئت خادم الشهداء اشاره کرد؛ هیئتی که توانسته رزمندگان ۸سال دفاع مقدس را به صورت هفتگی و چند روز یکبار دور هم جمع کند و فعالیت های اجتماعی مختلفی داشته باشد.
حاج حسین کاجی از رزمندگان ۸سال دفاع مقدس و ناشر کتاب «مسیر قرار» نیز در همایش بزرگ هیئت خادم الشهداء قم اظهار کرد: مدیر هیئت خادم الشهداء و مدیر تمام مراسمات ویژه شهداء، امام زمان(عج) هستند.
وی با تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس، مطرح کرد: حدود ۴۲ سال پیش دشمن دو هزار و ۲۷۵ مرتبه به صورت زمینی، دریایی و هوایی به ما تجاوز کرد.
این راوی دفاع مقدس با بیان اینکه جنگ قبل از جنگ را برای نسل جوان نگفته‌ایم، عنوان کرد: در پیش از آغاز رسمی جنگ هزار و ۶۵۶ شهید، دو هزار و ۷۷۵ جانباز و مجروح، ۶۹۱ اسیر و پنج هزار و ۱۲۲ تلفات انسانی داشتیم.
وی از شهید غریبی در قم یاد کرد که مراجع برای ایشان پیام فرستادند، خاطرنشان کرد: این شهید خود را خرج اباعبدالله(ع) کرد و در کردستان به شیوه‌های مختلف پرچم شیعه را به اهتزاز در آورد.
حاج حسین کاجی با اشاره به اینکه در قم اتفاقات خوبی افتاده است که باید به آن افتخار کنیم، تصریح کرد: برخی گروه‌های مردمی در قم حتی از دولت نیز پیشی گرفته و اقدامات بزرگی را رقم زده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به هیئت خادم الشهداء اشاره کرد.
ناشر کتاب «مسیر قرار» به انتشار این کتاب جدید که خاطرات بیش از ۸۰ رزمنده دفاع مقدس عضو هیئت خادم الشهداء قم را روایت کرده است اشاره کرد و گفت: این کتاب یعنی ما یک روز با امام زمان(عج)، امام خمینی(ره) و شهدا قرار گذاشتیم و آخرین ایستگاه قرار ما کنار حوض کوثر خواهد بود.
این راوی دفاع مقدس با بیان اینکه نباید به سیستم حاکمیتی چشم امید داشته باشیم، خاطرنشان کرد: جنگ ما متصل به عاشورا بود؛ عاشورا را مردم برجسته کردند و ما نیز امروز به صورت مردمی باید اقدام کنیم.
وی با اشاره به اینکه صفحه به صحفه کتاب مسیر قرار را باید بخوانیم و با کلمه به کلمه آن اشک بریزیم، تصریح کرد: هیئت، قرار بی‌قرار جاماندگان است و تنها به سینه زدن خلاصه نمی‌شود.
حاج حسین کاجی با بیان اینکه باید دست به دست یکدیگر پیام شهدای قم را به همه برسانیم، یادآور شد: این کتاب اطاعت از فرمان مقام معظم رهبری است که فرمودند باید پیشکسوتان بنویسند.

اخلاص و انگیزه رزمندگان باید به نسل جوان منتقل شود
استاد حوزه علمیه نیز با بیان اینکه در جنگ تحمیلی، اخلاص و انگیزه الهی موجب شد رزمندگان با دست خالی در مقابل تمام دنیا ایستادگی کنند، گفت: این اخلاص و انگیزه از باورهای رزمندگان سرچشمه می‌گرفت و ما امروز باید این اخلاص و انگیزه را به نسل جوان منتقل کنیم.
آیت الله نظری منفرد اظهار کرد: خاطرات جنگ را باید به نسل دهه ۸۰ و ۹۰ منتقل کنیم و این اتفاق بسیار شایسته است.
وی با اشاره به اینکه نسل امروز هیچ اطلاعی از حادثه جنگ ندارد، به رونمایی از کتاب «مسیر قرار» که حاوی خاطرات ۸۰ رزمنده دفاع مقدس عضو هیئت خادم الشهداء هست اشاره کرد و گفت: نه فیلم و نه بیان خاطرات به صورت گفتار، اثرگذاری کتاب را ندارد چراکه کتاب همیشه در دسترس و قابل مطالعه است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه باید به دنبال راهکاری برای رساندن کتاب شهدا به دست نسل جوان و دانشگاه‌ها باشیم، عنوان کرد: باید جوان‌ها را تشویق کنیم که کتاب‌خوان باشند و از فرصت خود استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه اگر کتاب‌خوانی رواج پیدا کند، تصویر جنگ و اتفاقات جنگ را می‌توانیم برای نسل جوان ترسیم کنیم، خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند ما در جنگ‌های خود با خویشاوندان خود می‌جنگیدیم و گاهی از ما کشته می‌شد و گاهی از آن‌ها ولی اخلاص موجب پیروزی ما می‌شد.
آیت الله نظری منفرد با بیان اینکه در جنگ تحمیلی نیز اخلاص و انگیزه الهی موجب شد رزمندگان با دست خالی در مقابل تمام دنیا ایستادگی کنند، تصریح کرد: این اخلاص و انگیزه از باورهای رزمندگان سرچشمه می‌گرفت و ما امروز باید این اخلاص و انگیزه را به نسل جوان منتقل کنیم.

رونمایی از کتاب «مسیر قرار»
کتاب «مسیر قرار» که شامل خاطرات ۸۰ رزمنده دفاع مقدس عضو هیئت خادم الشهداء قم باشد نیز در این همایش رونمایی شد.
کتاب «مسیر قرار» سفرنامه هیئت خادم الشهداء قم است که در سفر راهیان نور و با بهره گیری از گفت وگو با بیش از ۸۰ رزمنده دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده است؛ نویسنده این کتاب سیدهادی سعادتمند است که در مسیر نگارش این کتاب، از ابوالفضل طریقه دار و خانم بیدگلی برای ویرایش آن بهره گرفته است.
سیدهادی سعادتمند نویسنده کتاب «مسیر قرار» پس از رونمایی از کتاب جدید خود، گفت: من برای شما رزمنده های دفاع مقدس ننوشته ام، بلکه من در مورد شما نوشتم و برای نسلی نوشتم که جنگ را ندیده اند. من برای نسلی نوشته ام که باید با فرهنگ دفاع مقدس و ایثار و از خودگذشتگی آشنا شوند و امیدوارم خاطرات این ۸۰ رزمنده دفاع مقدس، چراغ راه خوبی برای نسل جدید باشد.
نویسنده کتاب «مسیر قرار» گفت: باید نسل جدید را با شیوه های نوین و با زبان خودشان با فرهنگ دفاع مقدس و ارزش هایی چون صبر، فداکاری و از خودگذشتگی آشنا کنیم.

تقدیر از برخی پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت
گفتنی است، در حاشیه این همایش از جمعی فعالین هیئت خادم الشهداء قم، حاج جلال کشاورز پدر شهید غلامحسین کشاورز، حجت الاسلام والمسلمین مولوی‌نیا امام جماعت و سخنران هیئت خادم الشهداء، جانباز سرافراز قاسم نگاری فرمانده گردان در زمان جنگ، جانباز سرافراز محمدرضا اصغری از فرماندهان جنگ و جانبازان مدافع حرم، حاج مهدی جندقی از پیشکسوتان مذهبی و هیئتی استان قم، خانواده جانباز سرافراز مرحوم حاج ناصر شریفی از فرماندهان ۸سال دفاع مقدس و از بنیانگذاران هیئت خادم الشهداء و ... تقدیر شدند.




  • نویسنده :
  • منبع :