19 دی: مدیرکل آژانس همچنین مدعی شد که از پیشرفت صورت گرفته در روند اجرای توافق اسفند ماه گذشته با ایران برای حل‌وفصل مسائل پادمانی رضایت ندارد و در حد انتظارات او نیست.
رافائل گروسی این مطلب را در شصت‌وهفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از امروز صبح (دوشنبه) در وین پایتخت اتریش آغاز شد، مطرح کرد.
وی با تکرار ادعاهای سیاسی گفت: «درباره توافقات پادمانی با ایران ذیل پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) باید تاکید کنم که مسائل مهم پادمانی به رغم گذشت چندین سال باقی‌مانده است.»
مدیرکل آژانس همچنین مدعی شد که از پیشرفت صورت گرفته در روند اجرای توافق اسفند ماه گذشته با ایران برای حل‌وفصل مسائل پادمانی رضایت ندارد و در حد انتظارات او نیست.
گروسی با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در برجام گفت: «آژانس و شخص بنده به طور فعال با ایران در ارتباط بوده و آماده کار (برای حل‌وفصل مسائل پادمانی) هستیم. اما فقط همکاری کامل ایران و دست یابی به نتایج ملموس در این زمینه می‌تواند ما را از ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مطمئن کند.»
به گزارش ایرنا، ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار می‌گیرد. آنچنان که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی چهار سال پیش و در پی خروج آمریکا از برجام ادعای کشف آثار اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران را مطرح کرد و ماجرا توسط رسانه‌ها دامن زده شد.
جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان پیشتر تصریح کرد: ۲۲ سال است که ادعاها (پادمانی) مطرح است و ما صبورانه، شفاف و با تعامل همراهی کردیم تا این موضوع حل شود. وی با بیان اینکه شکل‌گیری این ادعاهای متاثر از دشمنی، پرونده‌سازی و اتهامات بی‌اساس است خاطر نشان کرد: اقدامات جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) صورت می‌گیرد.

گفتنی است؛ شصت‌وهفتمین نشست کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظهر امروز با حضور نمایندگان عالی‌رتبه کشورهای عضو در وین گشایش یافت.

در این نشست که تا جمعه (۷ مهر ۱۴۰۱) ادامه دارد نمایندگان، سفرا و مقام های ارشد ۱۷۵ کشور عضو آژانس شرکت دارند.
از ایران، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی که دیروز وارد وین شد در این کنفرانس حضور دارد و سخنرانی خواهد کرد.
اسلامی دیروز (یکشنبه) با آلکسی لیخاچف، رییس روس اتم دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار مذاکرات موثری درخصوص توسعه همکاری‌ها و روابط دوجانبه و همچنین تعاملات هسته‌ای بین دو کشور انجام شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین در وین با رافائل گروسی مدیر کل آزانس بین المللی انرژی اتمی و برخی از همتایان خود ملاقات خواهد کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :