19 دی: سازمان ملل متحد برای تشکیل یک صندوق کمک مالی به ارزش ۵۶۵ میلیون دلار به منظور بازسازی و جبران خسارات ناشی از انفجار مرگبار انبار مواد شیمیایی در بیروت فراخوان داد.

یورونیوز روز شنبه نوشت: اقدام سازمان ملل متحد ۱۰ روز پس از حادثه‌ای تلخ در پایتخت لبنان صورت می‌گیرد که جدا از برجای گذاشتن خسارات گسترده مالی، جان بیش از ۱۷۰ نفر را ساکنان بیروت را گرفت.

کمک مالی تدارک دیده شده از سوی سازمان ملل متحد قرار است به صورت ویژه برای بازسازی‌ زیرساخت‌ها و تاسیسات آسیب‌دیده پس از مرحله نخست کمک و امدادرسانی در پایتخت لبنان هزینه شود؛ بر این اساس تعمیر و بازسازی بیمارستان‌ها و مدارس و نیز تامین سرپناه برای شهروندان حادثه دیده که پس از انفجار انبار نیترات آمونیوم در بندر بیروت بی‌خانمان و آواره شده‌اند در اولویت قرار خواهد گرفت.

به گفته «نجات رُشدی» از هماهنگ‌کنندگان کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد برای لبنان، کار بازسازی و بازگردان زندگی به ساکنان و نیز فراهم کردن امکان جبران خساراتی به این سنگینی تازه آغاز شده است. این مسوول سازمان ملل از جامعه جهانی خواست با به خاطر سپردن «سخاوت باورنکردنی لبنانی ها نسبت به پناهندگان سوری و فلسطینی» دست و دل‌بازی بیشتری در اعطای کمک مالی به این کشور از خود نشان دهند.

این در حالی است که جامعه بین‌المللی پیش‌تر نسبت به نحوه در اختیار قرار دادن کمک‌های به لبنان تردیدهایی را مطرح و با توجه به تشکیلات ضعیف دولتی و فساد حاکم بر دستگاه اجرایی این کشور تاکید کرده بود که کمک‌ها باید تحت نظارت در اختیار سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی فعال در این کشور قرار گیرد.

فرانسه پیش‌تر به ابتکار«امانوئل مکرون» میزبان یک کنفرانس مجازی اضطراری با مشارکت ۳۰ کشور جهان برای جمع‌آوری کمک‌های مالی به لبنان بود و در پایان تاکید شد که کمک‌های اعطایی تنها به مردم این کشور اختصاص خواهد یافت.

  • نویسنده :
  • منبع : انتخاب