19 دی: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، گفت: هیچ شواهد تائید شده‌ای درباره فروش موشک از سوی ایران به روسیه وجود ندارد.
به گزارش رسانه‌های اوکراینی، رئیس جمهور اوکراین پس از دیدار با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در کی‌یف با حضور در یک کنفرانس خبری مشترک، تاکید کرد: تا به امروز، بر اساس گزارش‌های سرویس‌های اطلاعاتی ما هنوز هیچ موشک ایرانی به روسیه فروخته نشده است.
زلنسکی افزود: سرویس‌های اطلاعاتی ما در این خصوص با مقامات کشورهای متحد در تعامل و تماس دائمی قرار دارند.
اندیشکده مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) مدعی شده است که مقامات ایرانی و روسیه ممکن است پس از انقضای محدودیت‌های مربوطه در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل در ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر)، توافق نامه‌ای در مورد فروش پهپاد و موشک‌ منعقد کنند.
بر اساس این گزارش، اروپا و آمریکا در ماه‌های گذشته همواره مدعی ارسال سلاح نظامی و پهپاد از سوی جمهوری اسلامی ایران به روسیه شده‌اند و این ادعا از سوی رسانه‌های غربی تشدید شده است.
در همین ارتباط، نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام در روز ۱۵ تیرماه (۶ جولای) به عرصه جدال میان دیپلمات‌های آمریکا و انگلیس با روسیه تبدیل شد که با دعوت از اوکراین در پی تکمیل سناریوی خود علیه برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران و تداوم تحریم‌های موشکی هستند.
رابرت وود سفیر و معاون نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل ۱۵ تیرماه در نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام با تکرار اتهامات واشنگتن ادعا کرد که ایالات متحده آمریکا به شدت نگران استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین است و ایران و روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده‌اند.

  • نویسنده :
  • منبع :