19 دی: رئیس مرکز پایش فقر و شناسایی نیازمندان کمیته امداد امام خمینی(ره) از راه‌اندازی سامانه‌ ملی «سخا»، با هدف جمع‌آوری اطلاعات نیازمندان و مؤسسات خیریه و ساماندهی خدمت‌رسانی به نیازمندان خبر داد و گفت: بیش از ۶ هزار خیریه در سطح کشور هم‌اکنون به‌منظور ساماندهی کمک به افراد نیازمند در سامانه "سخا" ثبت‌نام کرده‌اند.
ابراهیم باغبانی ۸ مهرماه در سفر یک‌روزه به استان سمنان در جلسه شورای مدیران استان سمنان اظهار کرد: "سخا" نام سامانه‌ای ملی است که با جمع‌آوری اطلاعات افراد نیازمند و مؤسسات خیریه و با هدف ساماندهی خدمت‌رسانی به نیازمندان توسط این نهاد راه‌اندازی شده است.
وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه خیر و احسان "سخا" در کمیته امداد، تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی این سامانه، ایجاد عدالت در توزیع کمک‌های مردمی به مددجویان تحت حمایت و اقشار نیازمند جامعه است تا از هرگونه موازی کاری‌ها در انجام خدمت‌رسانی‌ها جلوگیری شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه سامانه سخا بر اساس شاخصه‌های دقیق اقتصادی، اطلاعات بانکی و تائیدات مردمی طراحی‌شده است، خاطرنشان کرد: این سامانه همچنین نیازمندان را شناسایی کرده و ضمن تشخیص نیازهای آنان، اولویت‌بندی کمک‌ها صورت می‌پذیرد.
باغبانی با تأکید بر اینکه خیریه‌ها، مؤسسات و مجموعه‌های خدمت رسان، مردم و نهادهای دولتی با ثبت اطلاعات در این سامانه می‌توانند به تسهیل رصد خانواده‌های نیازمند و دسته‌بندی دقیق نیازهای آنان و در نتیجه بهبود وضعیت خدمت‌رسانی کمک کنند، افزود: در این سامانه شناسایی فعال نیازمندان صورت می‌گیرد، به این معنا که افراد دهک‌های پایین جامعه که تحت پوشش هیچ ارگان و نهاد حمایتی قرار ندارند شناسایی‌شده و نیاز آن‌ها را هم مشخص می‌کند.
رئیس مرکز پایش فقر و شناسایی نیازمندان کمیته امداد کشور با اشاره به اینکه در سامانه سخا استقرار نظام ملی احسان و نیکوکاری و پیوند میان ظرفیت‌های مردمی و دستگاه‌های موظف که جزو فرماین رهبر معظم انقلاب هستند عملیاتی می‌شود، تصریح کرد: سامانه سخا در اختیار کل جامعه خیرین و احسان اعم از نهادهای حاکمیتی و مردمی است و همه دستگاه‌ها می‌توانند این سامانه را به‌عنوان مرجع شناسایی نیازمندان برای خود قرار داده و خدمات خود را از این طریق به نیازمندان برسانند.
باغبانی تأکید کرد: هر قدر شبکه‌های خیریه به این سامانه بیشتر وارد شوند و اطلاعات نیازمندان و خدماتی که ارائه می‌دهند را بیشتر ثبت کنند، مانع هم‌پوشانی‌ها گرفته خواهد شد و نیازمندی‌ها در سطح ملی مرتفع می‌گردد.
  • نویسنده :
  • منبع :