19 دی: معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در استان‌های مختلف دنبال زمینه ایجاد بازارچه‌های فصلی، مرزی و دائم برای بانوان هستیم.
انسیه خزعلی امروز، ۸ مهرماه، در نشست بانوان تأثیرگذار که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بنای دولت این است که پشتیبانی ویژه‌ای از روستاها داشته باشد و بیشترین امکانات و سرمایه‌گذاری در روستاها و مناطقی که می‌توانند به عنوان نمونه و الگوی جامعه اسلامی در سبک زندگی، اشتغال، تولید و معیشت داشته باشند، صورت گیرد. در بسیاری از قوانین و آیین‌نامه‌ها بر ایجاد شرایط بهتر در روستاها تاکیده شده است.
وی با بیان اینکه در خصوص ازدواج دهه شصتی‌ها توافقی با سه مرکز معاونت روستایی، تامین اجتماعی کشاورزان و روستاییان و بانک مهر ایرانیان داشتیم، عنوان کرد: چند امتیاز و تسهیلات برای زوجین دهه شصتی روستایی در نظر گرفته شده که مربوط به اشتغال، ازدواج، تشکیل خانواده و کالاکارت جهیزیه است. در کنار آن تامین اجتماعی و بیمه زوجین نیز مطرح بوده که به طور کامل توسط دولت پرداخت می‌شود. بیمه زنان دارای سه فرزند از امسال شروع شده و دهیاران باید تلاش کنند برای عملیاتی شدن آمار بدهند.
خزعلی بیان کرد: ما ضمانت زنان سرپرست خانوار را داریم که این صندوق سال گذشته تاسیس شد که تا الان توانسته تعداد زیادی از بانوان سرپرست خانوار را پوشش دهد و خود دولت ضامن آن‌ها شود. دولت پیگیر بیمه روستاییان، بیمه صنایع دستی و قالیبافی است اما مساله تامین بودجه وجود دارد. فروش مجازی محصولات یا ایجاد بازارچه‌ها نیز در دستور کار است. در استان‌های مختلف دنبال زمینه ایجاد بازارچه‌های فصلی، مرزی و دائم برای بانوان هستیم.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: دامداری از مسائل مهم و یکی از مشکلات روستاها، نهاده‌ها است. روستاییان می‌توانند به خودکفایی در این زمینه برسند و دولت هم نسبت به این مساله اهتمام ویژه‌ای دارد. در زمینه تحصیل دختران و بازماندگی از تحصیل باید با خوابگاه و وسایل حمل‌ونقل شرایط ادامه تحصیل دختران را فراهم کنیم. کمبود فضای تفریحی و پارک بانوان نیز به عنوان یکی از مسائل مهمی بوده که شهرداری‌ها می‌توانند از بودجه در اختیار خود این امکانات را در شهرهایی که شرایط آن فراهم است، پیگیری کنند.
وی ادامه داد: آموزش مشاغل خانگی، بازاریابی و ارتقای سطح مهارت بانوان نیز باید انجام شود. ما امسال یک درصد از بودجه دستگاه‌های اجرایی را به مساله زن و خانواده اختصاص دادیم و خواستار این هستیم تا زنان ایده‌های خود را برای ارتقای محدوده جغرافیای خود ارایه کنند. اگر بانوان بخواهند می‌توانند تحول ایجاد کنند. باید همه دست به دست هم دهیم و حرکت خوبی را در روستاها راه بیندازیم.
خزعلی گفت: نباید در روستاهای ما بی‌سواد وجود داشته باشد. جوانان باید متعهد شوند و هر جوان به سه نفر آموزش سواد دهد، ما نیز از نظر بودجه‌ای از انان حمایت خواهیم کرد. مساله دیگر عادت به کتابخوانی و معرفت‌افزایی است. رشد کتابخوانی و انس با کتاب باید در روستاها رایج شود. ارتقای مهارت کاری مساله دیگری است که از آن پشتیبانی می‌کنیم. از ایجاد تعاونی‌ها در رشته‌های خاص پشتیبانی می‌شود.
وی تاکید کرد: ما به تولید، رشد و شکوفایی روستا کمک خواهیم کرد، زنان باید ایده‌های خود را در زمینه مشاغل خانگی در اختیار ما قرار دهند و ما نیز در زمینه تسهیلات و تسهیل دریافت مجوز به آنان کمک خواهیم کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :