19 دی: سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: امسال دو برابر بیشتر از سال گذشته ذخیره گاز در دو مخزن شوریجه و سراجه داشتیم تا بتوانیم برای بخش‌های مختلف کشور سوخت گاز را تامین کنیم.
سعید عقلی در نشستی خبری با بیان اینکه در سه ماهه ابتدای سال جاری ۱۶ درصد نسبت به سال قبل گاز بیشتری به نیروگاه‌ها منتقل شد، یعنی ۸۸ روز و بیش از برنامه سوخت گاز نیروگاهی را تامین کردیم تا ظرفیت استراتژیک نفت و گاز نیروگاهی و حمل و نقل متناسب باشد.
وی افزود: گاز ۷۰ درصد سبد انرژی کشور را تشکیل می‌دهد، سال‌های قبل تمرکز گازرسانی در فصل سرد بود، اکنون در فصل گرم‌ نیز تامین‌ سوخت به همان شدت فصل سرد انجام می‌شود، به طوری که ۹۳ درصد سوخت تولید برق از گاز است و این در حالی است که در فصل تابستان تعمیرات اساسی پالایشگاه ها نیز انجام می شود.
سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز با بیان اینکه در حال حاضر تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها بیش از ظرفیت تولید انجام شده و گاز به اقصی نقاط کشور تا آخرین نقطه یعنی سیستان و بلوچستان هم می رسد، گفت: ۳۹ هزار کیلومتر شبکه انتقال و ۴۰۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز را انتقال می دهد.
به گفته سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران محدودیت گازرسانی برای بخش صنایع سبب شد در سال ۱۴۰۰، معادل ۳۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی دریافت کنند اما این مقدار در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۱۳ میلیارد مترمکعبی به ۴۸ میلیارد مترمکعب رسید.
عقلی با بیان اینکه ایران به‌عنوان دومین مخزن گازی جهان و سومین تولیدکننده گاز طبیعی دنیا نباید به این شکل مصرف گاز داشته باشد و باید بهره‌وری انجام شود، گفت: بهره وری تنها به معنای صرفه‌جویی و بهینه‌سازی نیست بلکه از این حجم انرژی که معادل روزانه شش میلیون بشکه نفت خام است باید استفاده بهتری در دستور کار قرار گیرد.
عقلی افزود: همه بخش‌های بالادستی و فرادستگاهی باید برای اجرای قوانین مربوط به بهره‌وری فعال شوند و این موضوع فقط دستور کار وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران نیست.
وی با بیان اینکه تأمین گاز نیروگاه‌ها در تابستان امسال تا روزانه ۳۲۰ میلیون مترمکعب در روز نیز انجام شد، گفت: برای فصل سرمای امسال، تأمین ۹۰ میلیون مترمکعب در روز در شرایط محدودیت، برای نیروگاه‌ها در برنامه قرار گرفته و نیروگاه‌ها تا سقف نیاز ۲۲۰ میلیون مترمکعبی خود در زمستان از سوخت مایع به عنوان سوخت جایگزین استفاده خواهند کرد.
واردات گاز از ترکمنستان آغاز شده است
سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه واردات گاز از ترکمنستان آغاز شده است، گفت: اکنون حدود ۷.۵ میلیون مترمکعب در روز گاز از ترکمنستان وارد می‌کنیم و این مقدار در برخی روزها به روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب هم رسیده است.
وی افزود: اکنون صادرات ما به میزان نیاز به کشورهای عراق، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان انجام می شود.  
عقلی با بیان اینکه اکنون سواپ به خوبی در حال انجام بوده و موضوع این است که گاز در کشور ما در جنوب تولید می شود و بیشترین مصرف در نیمه شمالی یعنی از مرکز تا شمال است، گفت: اگر محدودیتی در تامین ایجاد شود با جابجایی گاز با سوخت مایع کنترل می شود تا مشکلی پیش نیاید.
سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز با بیان اینکه تامین گاز بخش خانگی خط قرمز ما است، گفت: اکنون تعمیرات اساسی انجام شده و پیش بینی لازم را در خطوط و مخازن و ذخایر استراتژیک داشته ایم.
  • نویسنده :
  • منبع :