19 دی: سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و مشاور رئیس خانه احزاب ایران از تشکیل قریب‌الوقوع «خانه دیپلماسی» توسط تعدادی از اقتصاددانان‌ و دیپلمات‌های صاحب‌نام‌ خبر داد.
«رامین مهمان‌پرست» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرناا، با تبیین جزییات همایش «بررسی شرایط اقتصادی کشور؛ دغدغه‌ها و راهکارها» که شنبه ۸ مهر توسط احزاب ایران در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: نمایندگان تشکل‌های عضو خانه احزاب ایران که در قالب سه فراکسیون اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و مستقلین فعالیت می‌کنند، در این همایش، دغدغه‌ها و دیدگاه‌ها و راهکارهای خود درباره وضعیت اقتصادی کشور را مطرح کردند.
وی افزود: با توجه به انتخابات مهمی که در اسفند ماه در پیش داریم و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق مشارکت حداکثری، توجه بیشتر احزاب به مسائلی که مستقیما به مردم ارتباط دارد و ارائه راهکار برای بهترشدن وضعیت، گامی مثبت برای فراهم‌شدن بستر لازم برای افزایش مشارکت خواهد بود.
مشاور اقتصادی رئیس خانه احزاب ایران گفت: هر یک از فراکسیون‌های عضو خانه احزاب سه سخنران برای همایش بررسی وضعیت اقتصادی کشور معرفی کردند تا درباره موضوعات و چالش‌های این حوزه صحبت کنند.
مهمان‌پرست از علی‌اکبر صالحی وزیر سابق امور خارجه و قائم مقام فرهنگستان علوم به عنوان یکی از شخصیت‌های مدعو این همایش نام برد که درباره «دیپلماسی علمی و نقش زیربنایی آن برای دیپلماسی اقتصادی» سخنرانی کرد.
وی تأکید کرد: این همایش در مجموع برای احزاب که کمتر به مطالب اقتصادی می‌پردازند، تحول خوبی بود و نشان داد احزاب و تشکل‌ها برای ورود به موضوعات اقتصادی و طرح مسائل حول آن بسیار علاقه‌مند هستند.
مهمان‌پرست در این‌باره تصریح کرد: در انتخابات آینده به‌جای ورود به شعارهای سیاسی و درگیری‌های جناحی، باید حول موضوعات مرتبط با منافع ملی از جمله مسائل اقتصادی رقابت سازنده‌ ایجاد کنیم.
این دیپلمات سابق کشورمان که دبیری همایش اقتصادی خانه احزاب را عهده‌دار بود، تصریح کرد: استقبال احزاب از این همایش نشان داد که در مجموع، همایش‌های اقتصادی باید ادامه پیدا کنند و در هر همایش نیز روی یک موضوع تخصصی اقتصادی مشخص تمرکز و بحث شود.
مهمان‌پرست با اعلام خبر تأسیس «خانه دیپلماسی» در آینده نزدیک، گفت که خانه دیپلماسی در قالب یک NGO فعالیت خواهد کرد و اصلاً سیاسی نیست.
وی توضیح داد: درخواست تشکیل این مجموعه را حدود یک سال و نیم پیش با هدف فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی که می‌تواند به افراد فعال در روابط خارجی نیز کمک کند، به وزارت کشور ارائه‌ دادیم.
مهمان‌پرست افزود: قصد داریم با ارائه آموزش‌های لازم در قالب این تشکل، حلقه‌ مفقوده میان بخش دولتی و خصوصی را به وجود آوریم.
وی با اشاره به افراد حاضر در خانه دیپلماسی تاکید کرد: افرادی نظیر آقایان متکی، صالحی، دانش جعفری، فداحسین مالکی، خزایی از اتاق بازرگانی و دوستی استاندار هرمزگان، از همراهان ما در خانه دیپلماسی هستند.
این دیپلمات سابق با اشاره به طرح مجلس برای تنظیم هرچه‌بیشتر روابط خارجی کشورمان گفت: این طرح در همایشی در تیرماه ۱۴۰۱ مطرح شد و پس از آن با کمک برخی نمایندگان در مجلس کامل شد و با مشورت‌های صورت گرفته، به‌صورت طرح دو فوریتی در آمد که در نهایت، یک فوریت آن تصویب شد.
مشاور اقتصادی رئیس خانه احزاب با اشاره به سرنوشت این طرح گفت: فکر می‌کنم این طرح به زودی به صحن علنی مجلس بیاید و بستری برای برنامه‌ریزی روابط با سایر کشورها بر اساس اولویت‌ها و اهداف بلندمدت شود.
  • نویسنده :
  • منبع :