19 دی: وزیر آموزش و پرورش با اعلام این خبر که ۷۵ هزار معلم جدید در حال جذب هستند، گفت: بخش دیگری از کمبود معلم از طریق بکارگیری معلمان بازنشسته و دانشجو معلمان برای سال تحصیلی جاری جبران شده است.
رضا مراد صحرایی روز چهارشنبه (۱۲ مهرماه) در حاشیه جلسه هیات دولت و جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیش از این گفته بودیم که موضوع رتبه‌بندی معلمان و رسیدگی به اعتراضات را تا پایان شهریورماه رسیدگی خواهیم کرد. چرا که رتبه بندی چند مرحله دارد و بخش رتبه بندی معلمان در شهرستان‌ها تعیین تکلیف شده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: بررسی اعتراضات در شهریورماه آغاز شد و در مهرماه رسیدگی به این اعتراضات انجام و نسبت به پرداخت‌ها اقدام شد. ولی فرآیند رتبه بندی برنامه پیوسته و دائمی آموزش و پرورش است.
صحرایی گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از همکاران آموزش و پرورش به صورت دو نوبته نظرات معلمان واعتراض‌های آنان را در دبیرستان البرز که برای این کار در نظر گرفته شده بررسی کردند و هر ماه ۶۰ هزار حکم در مرحله صدور قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون معلم در کشور در حال فعالیت هستند، اضافه کرد: اگر این گروهی که برای انجام کار رتبه بندی معلمان فعالیت می‌کنند، درماه برای ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر حکم صادر کنند، تا پایان امسال تمامی اعتراضات را بررسی کرده و احکام آنها را صادر خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه پرداخت‌های جدید معلمان کاملا بر اساس رتبه بندی است، تصریح کرد: این فرآیند ادامه دارد و حکم‌های گروه‌های مختلف صادر شده و به ترتیب حکم سایر گروه‌ها را هم صادر خواهیم کرد.
اعتماد معلمان به صندوق ذخیره فرهنگیان باید بازگردد
صحرایی درباره تحولات در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: این صندوق باید به نحوی اداره شود تا اعتماد معلمان بازگردد و معلمان احساس کنند این صندوق برای آنها سودمند است.
وی با تاکید بر اینکه از حقوق معلمان به صورت کامل دفاع می‌کنیم، گفت: در صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخت غیرمتعارفی پرداخت شده بود که دستور دادم آن را رسیدگی کرده و دلیل شکل گیری چنین پرداخت‌هایی را گزارش دهند و همچنین درباره افراد دیگری که درگیر چنین موضوعی بودند، گزارش لازم را ارائه دهند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در آموزش و پرورش بر اساس استانداردها حدود ۲۰۰ هزار معلم کمبود داریم اما کاری که همکاران ما در این دوره انجام دادند، ستودنی است به این نحو که در خردادماه، تیرماه و شهریورماه مهمترین و بزرگترین کار ساماندهی معلمان را انجام دادیم.
۷۵ هزار معلم در حال جذب هستند
صحرایی ادامه داد: ۷۵ هزار معلم جدید در حال جذب هستند و بخش دیگری از کمبود معلم از طریق به کارگیری معلمان بازنشسته، دانشجو معلمان در سال های سوم و چهارم دانشگاه و سایر ظرفیت‌هایی از این دست جبران شده است.
وی تاکید کرد: ۷۵ هزار ردیف استخدام معلم برای آموزش و پرورش تعریف شده بود که از این میزان ۲۵ هزار ردیف برای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی در نظر گرفته شد که استخدام شدند و ۲ ردیف استخدامی که برای معلمان مقطع ابتدایی، هنرستان و دبیران متوسطه است نیز اجرا شده و در مقطع ابتدایی ۱۷ هزار و ۵۰۰ معلم پذیرفته شدند که البته تکمیل ظرفیت هم برای آن در نظر گرفته شده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تا پایان مهرماه تکمیل ظرفیت جذب معلمان به اتمام برسد، گفت: دلیل کسری فعلی این است که هنوز در مورد جذب دبیران، نتایج اعلام نشده است. اما اینکه گفته شود معلم در کلاس نداریم، درست نیست و در همه کلاس‌ها معلم حضور دارد.
وی ادامه داد: اگر کلاسی خالی از معلم باشد، سایر معلمان این خلاء را پر می‌کنند تا معلم در نظرگرفته شده به کلاس مربوطه اختصاص داده شود. البته رسانه‌ها باید بدانند که کسری معلم طی دو سال دولت سیزدهم ایجاد نشده است. بلکه کسری معلم زمانی ایجاد شد که ظرفیت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان که ظرفیت راهبردی نظام است، در دولت‌های قبل به کمتر از ۴ هزار نفر رسید و امروز آثار آن را مشاهده می‌کنیم.
صحرایی تاکید کرد: دولت سیزدهم بنا دارد سیاست تربیت معلم را افزایش دهد که در این رابطه ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ۲۰ درصد بیشتر شده و سال‌های آینده نیز این رویه ادامه خواهد داشت.
  • نویسنده :
  • منبع :