19 دی: وزیر امور خارجه بلاروس با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری این کشور بعد از ۱۷ سال به تهران در اسفندماه ۱۴۰۱ و برگزاری ششمین دور رایزنی‌های سیاسی دو کشور در روزهای اخیر در مینسک گفت: روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران متحول شده است.

سرگئی آلینیک این سخنان را در دیدار با علی باقری معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که با هدف شرکت در ششمین دور رایزنی‌های سیاسی دوجانبه به بلاروس سفر کرده بود، بیان کرد.

وی گفت: روند مثبت توسعه روابط بین دو کشور با سفر آقای الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس به تهران متحول شد.

وزیر امور خارجه بلاروس همچنین سفر معاون وزیر امور خارجه ایران به مینسک و برگزاری ششمین دور رایزنی های سیاسی بین دو کشور پس از چهار سال وقفه را در همین راستا بسیار مثبت و احیا کننده همکاریها توصیف کرد.

آلینیک در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار با اشاره به تحریم های اعمالی توسط غربی‌ها علیه مینسک، خواستار استفاده از تجارب ایران در زمینه مقابله با این تحریم ها شد.

وزیر امور خارجه بلاروس همچنین به همکاری دو کشور در مجامع بین المللی اشاره کرد و حمایت جمهوری اسلامی ایران از جمهوری بلاروس جهت عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس را خواستار شد.

آلینیک با اشاره به برگزاری شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دوجانبه با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مینسک در آینده نزدیک، بر تقویت همکاری‌های دوجانبه تأکید کرد.

باقری معاون وزیر امور خارجه ایران نیز در سخنانی در این دیدار گفت: چشم انداز توسعه روابط ایران و بلاروس مثبت است.

وی برگزاری شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و سفر معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران به بلاروس در آینده بسیار نزدیک را نشانه روند رو به رشد روابط دو کشور دانست.

وی اظهار داشت: مشی استقلال طلبانه ایران و بلاروس سبب شده است که کشورهای غربی در اقدامی مغایر حقوق بشر و موازین بشردوستانه، تحریم‌هایی را علیه مردم ایران و بلاروس وضع کنند.

وی در ادامه بر لزوم همکاری کشورهای تحت تحریم برای مقابله با این ابزار و سیاست غرب تأکید کرد. 

معاون وزیر امور خارجه در این سفر، ضمن شرکت در ششمین دور رایزنی‌های سیاسی ایران و بلاروس، با معاون دبیر شورای امنیت ملی بلاروس نیز دیدار و گفت و گو کرده بود. 

به گزارش ایرنا، در آخرین دور مذاکرات رسمی سران دوکشور، سید ابراهیم رئیسی و الکساندر لوکاشنکو روسای جمهوری اسلامی ایران و بلاروس اسفندماه ۱۴۰۱ در تهران در مراسمی نقشه راه همکاری های همه‌جانبه ایران و بلاروس را امضا کردند.

همچنین مقامات ارشد ایران و بلاروس در حضور رئیسی و لوکاشنکو اسناد همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی، فرهنگی و هنری، انتقال محکومان و سند برنامه اجرایی به مناسبت سی‌امین سال برقراری روابط دو کشور را به امضا رساندند.

  • نویسنده :
  • منبع :