19 دی: معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم با اشاره به حضور زائران حرم بانوی کریمه اهل بیت (س) در ایام معصومیه گفت : با توجه به حضور خیل کثیر زائران ایرانی و خصوصا کاروان های عراقی، لازم است برای پذیرایی و اسکان آنان آن تمهیدات و تدارکات لازم دیده شود.

ابوالقاسم مقیمی در جلسه ستاد هماهنگی امور زائرین قم در سالن حضرت زینب‌(س) استانداری این استان افزود: چند سالی است که بخش قابل توجهی از زائران عراقی در ایام شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها به صورت پیاده از مسجدی در سلفچگان به سمت حرم آن حضرت حرکت می کنند و اینگونه تشرف می یابند، لذا لازم است تا تمهیدات لازم جهت پذیرایی از آنان صورت پذیرد.  

معاون استاندار قم در بخشی از سخنان همچنین ضرورت اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم به منظور پذیرایی و اسکان زائران در در بازه زمانی ورود حضرت معصومه در 23 ربیع الاول تا دهم ربیع‌الثانی که وفات آن حضرت اشاره کرد و گفت: توقع از استان قم این است که در این ایام، همانند موکب داران عراقی در ایام اربعین حسینی، شهر قم نیز بهترین میزبانی را از زائران ایرانی و غیر ایرانی داشته باشد. 

مقیمی همچنین با تاکید بر اینکه برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در محدوده میدان آستانه و مقابل آرامستان شیخان ممنوع می‌باشد گفت: میدان بزرگ امام خمینی‌(ره) مکان مناسبی برای استقرار این ایستگاه‌ها است، البته در خیابان‌های ارم، انقلاب‌اسلامی و بلوار بهار نیز مشکلی نداریم. 

این مقام استانداری قم اضافه کرد: شهرداری به جهت مباحث شهری باید در تسهیل خدمت رسانی کمک کند. 

استان‌های دیگر متقاضی برپایی ایستگاه صلواتی هستند

رئیس شورای هیات‌های مذهبی قم نیز گفت: در ایام وفات کریمه اهل بیت از سوی استان‌های دیگر تقاضاهای بسیاری برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی، همچنین اسکان و راه‌اندازی دسته‌های عزاداری در قم وجود دارد. 

جواد اشعری افزود: در صورتی که در میدان آستانه فضای مناسبی ایجاد شود، تمرکز ایستگاه‌ها و موکب‌ها در این مکان بسیار خوب و ارزشمند است.

وی با ذکر این نکته که باید برای تامین نان و آب تمهیداتی در نظر گرفته، و این نیاز هیات‌ها و ایستگاه‌ها برطرف شود گفت: ایجاد آشپزخانه‌هایی در اطراف ایستگاه‌های صلواتی، برای انتقال آسان‌تر غذاهای طبخ شده، نیز اهمیت زیادی دارد، چون این موضوع از جمله درخواست‌های موکب‌ها در سال‌های قبل بوده است. 

شکر و برنج مورد نیاز ایام وفات حضرت معصومه تامین است

رئیس اداره توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز گفت: سعی می‌کنیم تا نیازهای موجود در رابطه با شکر و برنج را تا حدممکن تامین کنیم. 

محسن حسن‌زاده با اشاره به تخصیص برنج اظهار کرد: از سوی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه گوشت و مرغ تخصیص قابل توجهی نداریم، امکان فراهم کردن این کالاها به صورت محدود و در حد یک تا دو تُن وجود دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :