19 دی: رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: بارزترین قاچاق از ایران به خارج از کشور قاچاق سوخت است که از ابتدای سال تا کنون بالغ بر ۲۰۰ میلیون لیتر کشفیات سوخت داشته ایم.

سردار حسین رحیمی گفت: یکی از اولویت‌های اساسی پلیس که مورد تاکید فرمانده کل انتظامی هم هست بحث مبارزه با پلیس امنیت اقتصادی است به همین منظور ما در شش ماهه اول امسال بیش از ۴۵ طرح برای مبارزه با قاچاقیان در سراسر کشور اجرا کردیم و بالغ بر ۷ هزار پرونده در حوزه مبارزه با کالای قاچاق برای قاچاقچیان تشکیل شده است. 
وی با بیان اینکه بالغ بر ۹۰ تا ۹۵ درصد کشفیات کالای قاچاق را پلیس کشف می‌کند، افزود: بالغ بر ۷ هزار متهم در حوزه قاچاق از ابتدای سال تا کنون دستگیر کرده ایم. 
سردار رحیمی با بیان اینکه ارزش کالا‌های قاچاق کشف شده از ابتدای سال تا کنون بالغ بر ۱۶ میلیارد هزار تومان است، گفت: بارزترین قاچاق از ایران به خارج از کشور سوخت است که از ابتدای سال تا کنون بالغ بر ۲۰۰ میلیون لیتر کشفیات سوخت داشته ایم که تحویل مسئولان مربوطه داده شده است. 
رئیس پلیس امنیت اقتصادی افزود: به هیچ عنوان نمی‌شود با اقدامات فیزیکی و روش‌های قدیمی با کالای قاچاق برخورد کرد؛ ما در حال حاضر نیازمند ایکس‌ری هستیم که برای پلیس تامین نشده و یا آن‌هایی که موجود است در اختیار پلیس نیست. 
وی با اشاره به خودرو‌های قاچاق بر که با نام خودرو‌های شوتی شناخته می‌شوند، گفت: بار‌های قاچاق از داخل لنج‌ها بلافاصله در خودرو‌های شوتی جاساز می‌شوند و با سرعت غیرقابل باور در کشور توزیع می‌شود. پلیس با کالای به اصطلاح "ته لنجی" مخالف نیست، اما این کالا باید طبق ضوابط وارد کشور شوند. 
رحیمی با بیان اینکه کالای "ته لنجی" باید در شهر‌های مرزی توزیع شود نه پایتخت و دیگر استان‌ها افزود: به عنوان مثال یکی از "ته لنجی"‌های غیرمجاز که چند روز پیش کشف کردیم؛ بیش از ۵ هزار تلویزیون بود که در یک لنج با عنوان کالای "ته لنجی" وجود داشت! 
رئیس پلیس امنیت اقصادی فراجا با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد خودرو‌های شوتی در داخل ایران وجود ندارد، گفت: بیش از ۱۰ هزار خودروی شوتی از ابتدای سال تا کنون توقیف شده است. 
وی با بیان اینکه مسئولیت قانونی شناسه دار کردن کالا‌ها با وزارت صمت است نه پلیس، افزود: طرح شناسنامه کالا برای کالا‌های خارجی به هیچ عنوان تا به امروز اجرایی نشده است. 
رحیمی با اشاره به امحای کالای قاچاق و از بین بردن این کالا‌ها توسط پلیس گفت: اکثر این کالا‌ها فاقد اعتبار بودند و برخی دیگر دخانیات‌هایی فاقد استاندارد‌های لازم بودند که این کالا‌های را نمی‌توان در اختیار کسی قرار داد. 
رئیس پلیس امنیت اقتصادی افزود: زمانی که کالا‌های قاچاق را با هر توجیهی در اختیار خیریه یا دیگر افراد قرار بدهیم در واقع داریم حق تولید کننده داخلی را ضایع می‌کنیم؛ یک بار در زمینه ارزی که برای وارد شدن این کالا‌های قاچاق هزینه شده است ما ضرر می‌کنیم اگر این کالا‌ها امحا نشوند یک بار دیگر هم در زمینه حمایت از تولید داخل ضرر می‌کنیم. 
سردار رحیمی از راه اندازی ستاد خبری ویژه پلیس امنیت اقتصادی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: با فعالیت و راه اندازی این ستاد مردم می‌توانند اطلاعات مربوط به مجرمین اقتصادی، مفسدین اقتصادی، کالا‌های قاچاق، احتکار کالا، اخلال در نظام اقتصادی، فرار مالیاتی، رشوه، ارتشاء، تسهیلات غیرمجاز بانکی، یا هرگونه جرم اقتصادی را به ما منتقل کنند. 
رئیس پلیس امنیت اقتصادی افزود: از ابتدای سال ناجا در برقراری نظم و امنیت و آرامش شهدایی را تقدیم کرده است که چهار شهید آن در حوزه پلیس امنیت اقتصادی و در مبارزه قاچاقچیان کالا و بخصوص قاچاقچیان کالای ممنوعه بوده است.
  • نویسنده :
  • منبع :