19 دی: مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: از ۲۰ مهرماه هر فردی که برای تهیه شیرخشک به داروخانه مراجعه می‌کند باید کد ملی نوزاد و تاریخ تولد او را بداند چون همه شیرخشک‌ها باید در سامانه تیتک ثبت شود تا از قاچاق این اقلام جلوگیری شود، این موضوع شامل شیرخشک‌های رگولار هم می‌شود.
دکتر آل‌بویه _ مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در نشست خبری در آستانه روز جهانی غذا، تاکید کرد: محصولات تراریخته در دنیا هنوز به صورت یک جعبه سیاه شناخته می‌شود. ما اقدامات زیادی برای شناسایی تراریختگی انجام دادیم، ولی به طور عمده محصولاتی که در دنیا از نظر تراریختگی مورد قبول بوده که استفاده شود، انگشت‌شمار بوده است و باید بر روی این محصولات برچسب تراریختگی چسبیده باشد تا مصرف کننده مطلع شود اما در عین حال ممکن است محصولاتی با منشاء تراریختگی داشته باشیم اما آثار تراریختگی نداشته باشند مانند روغن‌ها که ممکن است ذرت منشاء آن تراریخته باشد اما روغن حاصل، اثری از تراریختگی نداشته باشد. بیشترین محصولی که تحت عنوان تراریخته در ایران عنوان می‌شود روغن است که آنچنان نگرانی ندارد؛ چون اثری از پروتئین منشاء تراریختگی در روغن نیست. روغن آفتاب گردان اصلا تراریختگی ندارد.
مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو افزود: امروزه داروهایی با منشاء تراریختگی هم داریم، عموم فرآورده‌های بیولوژیک منشاء تراریختگی داشتند.
آل بویه درخصوص مبحث تقلب در غذا، اظهار کرد: تقلبات در هر چیزی رخ می‌دهد اما طبیعتا اثرات تقلب در غذا بیشتر است؛ چون بر سلامت افراد اثرگذار است. اگر کشف کنیم افراد یا شرکتی غذای تقلبی تولید و عرضه کرده است با آنها برخورد خواهد شد. یکی از اقدامات روزانه ما بررسی بازار است که تحت عنوان PMS از آن یاد می‌کنیم و نمونه‌ها را از سطح عرضه برمی‌داریم و با برگه آنالیز اصلی آنها مقایسه می‌کنیم. سال قبل بیش از ۴۴ هزار و ۹۰۰ مورد نمونه از سطح عرضه برداشته و پایش شد.
وی افزود: تولید کارگاهی برخی مواد غذایی روش شایعی است که به کارگاه‌هایی که اصول اولیه را رعایت کنند مجوز می‌دهیم اما کارگاهی که از ما مجوز گرفته باشد روی محصولی که به بازار عرضه می‌کند شماره و لوگو می‌زند ولی اگر محصولی خلاف این عرضه شود باید جمع آوری شود.
او با اشاره به بررسی سلامت شیرخشک‌ها نیز تصریح کرد: شیرخشک‌های رگولار و متابولیک در اداره کل فرآورده‌های مکمل بررسی می‌شوند. پیش از این شیرخشک‌ها برچسب گذاری اصالت می‌شدند و آخرین خبر هم این است که از ۲۰ مهرماه هر فردی که برای تهیه شیرخشک به داروخانه مراجعه می‌کند باید کد ملی نوزاد و تاریخ تولد او را بداند چون همه شیرخشک‌ها باید در سامانه تیتک ثبت شود تا از قاچاق این اقلام جلوگیری شود، این موضوع شامل شیرخشک‌های رگولار هم می‌شود.  
آل بویه در خاتمه افزود: از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی که امور اجرایی را انجام می‌دهند و مراکز عرضه مواد غذایی توسط دانشگاه‌ها بررسی می‌شوند، اگر محصولی غیرمجاز عرضه شده باشد جمع آوری می‌شود اما، باید بدانیم سطح عرضه بسیار گسترده و بزرگ است.
  • نویسنده :
  • منبع :