یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «احتمال فروپاشی دولت نتانیاهو» به قلم محمود اکبری بدین شرح است:

عملیات طوفان اقصی با دامنه کنش میدانی گسترده خود، بدون تردید حامل پیامد‌های میدانی قابل توجهی نیز برای رژیم اسرائیل و نهاد‌ها و ساختار‌های وابسته به آن است که این پیامدها، نمود‌های عینی خود را در روز‌های آینده نشان خواهند داد
بی‌تردید یکی از مهمترین این پیامدها تشدید بحران داخلی و افزایش احتمال سقوط دولت نتانیاهو است کما اینکه، یائیر لاپید و نفتالی بنت از چهره‌های سرشناس اپوزیسیون اسرائیل به نتانیاهو پیشنهاد دادند که در شرایط بحرانی کنونی، اختلافات را کنار بگذارند و یک دولت آشتی ملی را جهت مقابله با بحرانی که اسرائیل با آن رو به رو شده تشکیل دهند. این پیشنهاد در بطن خود، حامل پیام‌های قابل تأملی است.
شاید اصلی‌ترین پیام این پیشنهاد این باشد که حتی چهره‌ها و جریان‌های مخالف با نتانیاهو نیز متوجه شده‌اند که احتمال و شانس فروپاشی دولت نتانیاهو و ائتلافی که دولت وی بر آن استوار است، بسیار بالا رفته و در این شرایط بحرانی، جریان‌های سیاسی اسرائیلی عملاً خود را در یک قایق تصور می‌کنند که اگر متحد نشوند، تبعات مرگبار این ماجرا می‌تواند دامنِ همگی آن‌ها را بگیرد.
افکار عمومی اسرائیل تا حد زیادی نتانیاهو و تندور‌های حاضر در دولت وی را عامل اصلی وقوع عملیات طوفان اقصی می‌دانند و با توجه به تداوم یافتن اعتراضات در اراضی اشغالی علیه این دولت به دلیل اصرارهایش بر اجرایی کردن لایحه اصلاحات قضایی در اسرائیل، باید گفت که تمامی شرایط جهت فروپاشی این دولت فراهم است.
به بیان ساده‌تر، حامیان نتانیاهو نیز اکنون همراهی با وی را برای خود پرهزینه می‌دانند و سعی دارند تا جای ممکن از سیل انتقاداتی که در ادامه راه علیه اسرائیل مطرح خواهد شد، در امان باشند. از این رو، سناریوی فروپاشی دولت نتانیاهو و ناتوانی آن از ادامه فعالیت، با استناد به شرایط فوق العاده اراضی اشغالی نیز می‌تواند از جمله تکانه‌های جدی عملیات طوفان اقصی با مهندسی جریان مقاومت علیه اسرائیل باشد.
  • نویسنده :
  • منبع :