19 دی: فیلم سینمایی اُخت‌الرضا(س) همزمان با ایام معصومیه با حضور شخصیت‌های حوزوی، فرهنگی و هنری برای نخستین بار در تالار مرکزی شهر قم رونمایی و نشان خادمی حضرت معصومه (س) به مجید مجیدی کارگردان سینما اهدا شد.
مدیر حرم حضرت معصومه شامگاه سه شنبه در این آیین طی سخنانی اظهار داشت: از سالیان گذشته آستان مقدس حضرت معصومه (س) جلوگاه هنر بوده، و برای معرفی بیشتر چهره نورانی حضرت معصومه اقدام‌های فراوانی را در عرصه‌های مختلف معماری و کاشی‌کاری، همچنین آثار مکتوب و شعر و شاعری شکل داده است.
حجت‌الاسلام صفر فلاحی افزود: یکی از مسائل مورد توجه آستان‌ مقدس به‌ویژه در دهه اخیر، مساله بهره‌گیری و بهره بردن از هنر و رسانه بوده است.
وی یادآور شد: همان گونه که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند، مقوله هنر، رساترین و دقیق‌ترین ابزار رساننده پیام است.
فلاحی خاطرنشان کرد: به منظور معرفی هر چه بیشتر چهره اهل بیت، از سال‌های گذشته، مساله ساختن فیلم، مستند و حتی سریال در خصوص زندگانی نورانی کریمه اهل بیت مطرح بود، این اقدام با عنایت آن بانوی بزرگوار و لطف و کرامت عتبه امام حسین‌(ع) و هنرمندانی که در سرزمین کریمه اهل بیت رشد پیدا کردند، و عشق و علاقه‌شان را نشان دادند، محقق شد.
مدیر حرم حضرت معصومه با ذکر این نکته که افراد فراوانی برای تولید این فیلم زحمت کشیدند و کارشناسانی گوناگونی وقت گذاشته‌اند گفت: علاوه بر تولیت‌های این آستان مقدس که طی ۲ دهه در این زمینه تلاش کردند،؛ محققان، نویسندگان، هنردوستان و اصحاب رسانه نیز مشورت‌های مختلفی را ارائه دادند.
حجت الاسلام فلاحی بیان داشت: چهره نورانی حضرت معصومه(س)، چهره‌ای است که باید به شکل ظریف، دقیق و کارشناسانه معرفی شود.
وی ادامه داد: حضرت معصومه شخصیتی است که جغرافیای جهان اسلام و تشییع را تغییر داده است، و آمدن او به ایران بعد از امام رضا(ع) انقلاب شیعی را پیش برده است.
وی تاکید کرد: این بانوی بزرگ در عرصه‌های معنویت، عرفان، اخلاق، عبودیت و بندگی آنچنان قدرتمند است، که در حقیقت نفوذ کلمه او را نشان می‌دهد.
فلاحی گفت: اگر در کنار حوزه‌های علمیه شخصیت‌های بزرگ که هر کدام آنان رکنی از ارکان تشیع هستند، رشد پیدا می‌کنند، به واسطه نشستن سر سفره کریمه اهل بیت است.
مدیر حرم بانوی کرامت در بخش دیگری از سخنان با قدردانی از اعتباب مقدس، نهادهای فرهنگی و انقلابی، سپاه پاسداران و حوزه علمیه در تولید فیلم اخت الرضا(س) اظهار کرد: این فیلم به واسطه پژوهش‌های گوناگونی که برای تولید آن انجام شده، جایگاه هنر را ارتقا خواهد داد.
نماینده عتبه حسینی نیز در این آیین با بیان اینکه اخت الرضا(س) نخستین اثری هنری است که با کمک مجموعه رسانه‌ای کربلا و با همکاری یکی از بهترین نهادهای مذهبی جمهوری اسلامی تولید شده است افزود: ما از روی افتخار و با توجه به حمایت‌های معنوی و مادی فراوان و تعامل استثنایی که از سوی تولیت عتبه حسینی شاهد بوده‌ایم، مشتاقانه به همکاری بیشتر در این زمینه چشم می‌دوزیم.
حیدر اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: تولیت عتبه حسینی به محض مطرح شدن ایده تولید این فیلم و خواندن نام حضرت فاطمه معصومه، موافقت فوری را اعلام، و بودجه مورد نیاز را نیز تخصیص دادند.
وی افزود: این نشان دهنده میزان محبت و دلبستگی‌ عراقی‌ها به اهل بیت به‌ویژه خواهر امام رضا است. ما همیشه درباره بانوی بزرگوار و مکرم قم و این شخصیت منحصر به فرد و زندگانی درخشان ایشان می‌خوانیم و صحبت می‌کنیم.
سلامی گفت: تجسم همه این‌ها در یک فیلم آن هم به دو یا چند زبان که برای رساندن پیام آن حضرت در فرهنگ‌های متنوع و مکان‌های دوردست آماده شده، قطعا و یقینا از روی حُسنِ توفیق و خلوص نیت است.
حجت‌الاسلام علی نظری منفرد از استادان حوزه علمیه قم نیز با بیان اینکه تولید این فیلم کار بسیار سخت و طاقت فرسایی بوده است گفت: حدود ۴۴ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد، انقلاب از قم آغاز شد، باید خیلی زودتر برای ساخت فیلم حضرت معصومه که همه برکت‌ها از آن حضرت است، اقدام می‌شد.
گلایه مجیدی از ساخت ۲ فیلم درباره حضرت محمد (ص)
مجید مجیدی از کارگردانان سرشناس کشور نیز در این آیین ساخت شهرک سینمایی نور را مورد توجه قرار داد و گفت: این شهرک سینمایی که در نوع خود در جهان اسلام بینظیر است، به شکل سه بُعدی و با استحکام بالا ایجاد شده، و این قابلیت را دارد که آثار زیادی در رابطه با زندگی اهل بیت در آن تولید و ساخته شود.
مجید مجیدی گفت: به‌رغم ظرفیت عظیم این مجموعه، ولی به دلیل مدیریتی که در حوزه فرهنگ وجود دارد، متاسفانه آنچنانکه باید و شاید و به نحو شایسته از آن استفاده نشده است.
کارگردان فیلم محمد رسول‌الله تولید فیلم در خصوص تاریخ اسلام و زندگانی اهل بیت را سخت و طاقت فرسا توصیف کرد و گفت: در حالیکه در مورد زندگانی حضرت عیسی(ع) بیش از ۱۳۰ فیلم و سریال، در رابطه با زندگی حضرت موسی‌(ع) ۷۰ تا ۸۰ فیلم و همچنین زندگی بودا نیز ۴۲ فیلم ساخته شده، اما این تعداد، پیرامون زندگی پیامبر اسلام و آخرین فرستاده خداوند، فقط ۲ فیلم است.
فیلم سینمایی اُخت‌الرضا که روایت‌گر زندگی حضرت معصومه و هجرت آن بزرگوار از مدینه به شهر قم است، به کارگردانی سید مجتبی طباطبایی، توسط سازمان سینمایی سوره و با مشارکت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و عتبه حسینی ساخته شده است.
این فیلم ۹۰ دقیقه‌ای برای نخستین بار در قم اکران شد، و از ۱۹ مهرماه نیز در سینماهای سراسر کشور به روی پرده خواهد رفت.
اعطای نشان خادمی حضرت معصومه به مجید مجیدی و تجلیل از کارگردان و عوامل تهیه این فیلم از جلوه‌های ویژه، این آیین بود.
  • نویسنده :
  • منبع :