19 دی: رییس سازمان جهاد کشاورزی قم با بیان اینکه سالانه ۲۵ هزارتن گوشت قرمز در این استان تولید می شود، گفت: نیاز سالانه مردم قم به گوشت قرمز ۱۵ هزار تن است.
محمدرضا حاجی رضا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه ۲ درصد پروتئین کشور در قم تولید می‌شود، اضافه کرد: قم در تامین پروتئین استان‌ها و شهرهای اقماری نقش بسزایی دارد.
وی گفت: این استان به واسطه داشتن مجتمع دامشهر به یکی از باراندازهای مهم کشور در عرصه تولید و عرضه گوشت قرمز در کشور تبدیل شده‌است.
 شهرک صنعتی دامشهر قم به مساحت ۶۶۴ هکتار، در سال ۷۵ در کیلومتر ۱۳ محور قم - جعفریه احداث شد.
حاجی رضا گفت: همچنین قم با تولید سالانه ۱۳۰ میلیون تن تخم‌مرغ دومین استان کشور در تولید این ماده پروتیئنی است.
روزانه ۴۰۰ تن تخم‌مرغ در قم تولید می‌شود درحالی‌که نیاز روزانه استان ۱۵ تن است و بخش مهمی از این محصول به استان‌های دیگر صادر می‌شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی یادآور شد: همچنین سالانه ۱۴۰ هزار تن شیر و ۳۵ هزار تن مرغ در تولید می‌شود که نشان می‌دهد قم در حوزه دام استان مهمی در کشور است.
وی گفت: سالانه افزون بر ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های زارعی استان قم تولید می‌شود.
به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۹۰۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.
  • نویسنده :
  • منبع :