19 دی: اَبَرپروژه آزادراه شیراز - اصفهان در ۶ قطعه به طول۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال-جنوب، صبح روز پنجشنبه ۲۰مهرماه با حضور رییس‌جمهور افتتاح و با بهره برداری از این طرح، علاوه بر مزیت هایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان و شهرهای مرکزی و شمال کشور ۱۳۵ کیلومتر کوتاه تر شد.
آیین افتتاح اَبَرپروژه آزادراه شیراز- اصفهان امروز (پنجشنبه) با حضور رییس‌جمهور، استاندار فارس و دیگر مقامات کشوری و استانی برگزار شد.
پیشرفت ۸۵درصدی پروژه در مهرماه سال ۱۴۰۰
عملیات اجرایی این پروژه که در سال ۱۳۸۹ آغاز شد، در مهرماه سال ۱۴۰۰ به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده بود و پس از تامین اعتبار از سوی دولت سیزدهم هم اکنون به بهره‌برداری رسید و ارزش روز این پروژه بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
این آزادراه در مسیر چه شهرستان‌هایی قرار دارد؟
این آزادراه در ۶ قطعه از دروازه ورودی شهر شیراز آغاز و تا ایزدخواست ادامه دارد که قطعات یک، ۲ و سه آن به طول ۱۰۷ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید می‌گذرد.
همچنین قطعات چهار، پنج، ۶ و هفت به طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز - سپیدان متصل می‌شود.
از ایزدخواست تا اصفهان هم به طول حدود ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا - سه راهی مبارکه - ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین شده، عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز خواهد شد.
مسیر فعلی شیراز به سمت اصفهان ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز ۵.۵ تا ۶ ساعت به طول می‌انجامد و با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان که برخلاف مسیر فعلی به شکل مستقیم است، طول مسیر ۱۳۵ کیلومتر کوه‌تاه‌تر می‌شود، در حقیقت مسیر فعلی تا ۲ ساعت کاهش می‌یابد.
برنامه دولت این است که پس از افتتاح این مسیر با ادامه محور به سمت اتصال به بوشهر، شبکه کریدوری کشور از شمال از طریق مرکز کشور به دریا متصل کند.
در حال حاضر قطعه هفتم آزادراه شیراز - اصفهان تا ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت قطعه هشتم نیز ابلاغ شده است. 
  • نویسنده :
  • منبع :